Recenzija: Cinema Komunisto

29.04.2013 ob 04:16

null null

Če ni tole najboljši filmski dokumentarec vseh časov, potem ne vem kateri je, jebemti. Drži, tole je inside look v Titov Hollywood, ali še bolje, za zidove danes propadlega Avala Filma, kjer je partizanski film postal žanr. Aham, to, kar je bil za Američane vestern, je bil za nas partizanski film. Z vrhuncem v Bitki na Neretvi, še vedno enem najboljših filmov vseh časov, ki je snel celo nominacijo za tujejezičnega oskarja. Tito je ljubil filme, Tito je bil nor na film, Tito je med leti 1949 in 1980 videl skoraj 9 tisoč filmov, Tito je filme gledal tudi sredi noči, Tito je bil vse, kar mora biti ultimativni filmofil. Če bi pisal recenzije, bi lahko bil jugoslovanski Roger Ebert. Če bi filme režiral, pa bi jih gotovo režiral kot Quentin Tarantino. Kot zasanjani fan, kot B filmar, ki vse filme, ki jih je videl, zna na pamet. Nič čudnega, da ga je v Sutjeski igral Richard Burton, da ga je hotel spoznati Kirk Douglas, da mu je slavospeve govoril Orson Welles in da se je po njegovi kuhinji na Brionih sprehajala Sophia Loren. Tito je živel kot v filmu, Tito je bil najbolj znan jugoslovanski film. Itak, vsi partizanski filmi so šli skozi njegovo cenzuro. Če mu je bil film všeč, je bil uspešnica, če ni trznil, pa se filmu pisalo zelo slabo. Ultimativni filmski kritik, torej.

null null

Cinema Komunisto je doku o zlatih časih jugo filma, ko je Tito v Jugoslavijo pripeljal pol Hollywooda in jugoslovansko kinematografijo postavil na filmski zemljevid sveta. Pa film o tem, da so bili mnogi partizanski filmi seveda čista propaganda. In seveda film o tem, kaj vse se je snemalo v studiu Avala Filma, tega jugo MGMa, na katerega je bil Tito več kot ponosen. Enkraten dokumentarec, poučen, insajderski, zanimiv, trivialen, tak, da sesuje vsakega pravega ljubitelja filma. Da je pisan na kožo tudi meni (sprotne vtise sem zapisoval na Twitterju), seveda ni treba posebej poudarjati. Od nekdaj sem namreč saker na Titove superstar fore, pred časom pa sem si na Klasik TVju ogledal vse mogoče jugoslovanske filme, ki sem jih dobil pod roko. Morda sem pogrešal kanček več običajnih osumljencev iz sveta filma, je pa res, da več kot od Bate Živojinoviča in Veljka Bulajića itak ne gre. Prav imate, Tito svojega zadnjega filma ni zmogel gledati do konca, saj ga je mučila prehuda bolečina v nogi, spin doctor scenarija Sutjeske pa je bil seveda kar Stane Dolanc.

In pazi to, šele spor med Stalinom in Titom je v Jugo prinesel hollywoodske filme, saj je Tito ruske prepovedal, vse filme, ki jih je videl, pa mu jih je njegov osebni kineoperater rolal v zasebni dvorani, kot Michaelu Jacksonu, jebemti. Jasno, Tito je bil v partizanskih filmih to, kar je bil Jezus Kristus v Benu Huru, kultna figura, ki so jo častili po božjem, ali če ostanem v kontekstu, po hollywoodsko. Cinema Komunisto se spretno izogne politiki in ideologiji ter ostaja briljanten portret časa, ki ga ni več, časa, ko je tudi Lojze Rozman, slovenski Marlon Brando, raztural v Neretvi. Nori časi, časi, ko je bila Jugoslavija Hollywood v malem. In ko je bil Tito Louis B. Mayer.

Ocena: 10/10

null null

 

18 komentarjev na “Recenzija: Cinema Komunisto”

  1. Nataša pravi:

    Gledala šele včeraj. Super dokumentarec in kar srce zaboli, ko vidiš, kako propada studio Avala filma, ki bi bil lahko krasen muzej.

  2. pnovak2 pravi:

    spet poveličuješ tita? ma daj ne seri… pfuj!

  3. Mirko pravi:

    Priporočam tudi ogled DVDja, saj če ga gledaš z audio komentarjem avtorice dejansko dobiš še en cel film in še bolj poglobljeno zgodbo.

  4. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Pnovak2, stari, nehaj težit s politiko in idelogijo, tokrat govorimo o filmih, jebemti no.

  5. pnovak2 pravi:

    ja samo če eno stvar ne maraš potem šimfaš čez celo črto.
    npr. Neni so tudi partizanske pesmi spevne in lepa ampak jih ne maram ker pojejo o “kao herojskih partizanih”.

  6. Nik pravi:

    Izi, meje med obema v tem dokumentarcu ne obstajajo.

  7. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Nik, to ni le doku o tem, da so bili partizanski filmi PR partije. Ta doku je veliko, veliko več od tega.

    Pnovak2, torej zaradi Tita sovražiš Sophio Loren in Kirka Douglasa?

  8. Nik pravi:

    Film je bolj o Jugi sami, kot pa o filmih. Zato ideologija igra pomembno vlogo.

  9. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Itak, da igra, a ne tako zelo, da ne bi mogeli uživati tudi filmofili, ki jih ideologija ne zanima.

  10. pnovak2 pravi:

    Pnovak2, torej zaradi Tita sovražiš Sophio Loren in Kirka Douglasa?

    V bistvu mi sploh nista tako priljubljena igralca tak da mi je vseeno…

  11. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Kaj pa Yul Brynner, Orson Welles, Richard Burton in Elizabeth Taylor?

  12. pnovak2 pravi:

    kaj me provociraš :

  13. pnovak2 pravi:

    :D

  14. Mirko pravi:

    zanimiva trivia, ki je ne povejo niti v komentarju na DVDju: Avala film so ponujali Robertu Deniru:

    http://www.youtube.com/watch?v=fBA7Jg71Bz4

  15. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Noro, res. Kot to, da ima studio Troma v lasti Neretvo. No ja, vsaj imel jo je še nekaj časa nazaj.

  16. niko pravi:

    Živijo, Iztok!
    ,
    Ampak bedakov, omejencev, ideološkega balasta domačih nevoščljivcev in miselnega krafla se pa balkon poln ideloškega balasta ne bo mogel znebiti – dok ludost potraje.

    NIKO

  17. montebuba pravi:

    aja Orson Welles pa je legenda! On je prijateljeval s Titom?

  18. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Itak, pa tudi v Bitki na Neretvi je igral.

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !