Moji trije najboljši filmi vseh časov: Rain Man, One Flew Over the Cuckoo’s Nest, Amadeus

26.06.2011 ob 05:32

Ogromno jih je, ki so čisto pri vrhu in si skozi leta izmenjavajo mesta prve deseterice. Toda prvi trije ostajajo isti že dolga leta, o prvih treh ni nikdar dileme. Prvi trije bodo prvi trije verjetno ostali za vse večne čase, saj so name naredili največji vtis in se jih preprosto ne da več preseči. Četudi jih gledam vedno znova, moje mnenje o njihovi perfekciji ostaja nespremenjeno. Tako odlični so, da jih ne preseže niti Coppolin Boter. To pa je pohvala, o kateri resnično ni dileme.

Rain Mana (KLIK) sem prvič videl leta 1988, pri svojih štirinajstih letih. V rosno mladem obdobju, ko sem imel za sabo tudi filme Amadeus, Človek slon in Let nad kukavičjim gnezdom. Ko sem bil nor na Jamesa Coburna, na bondiado Samo za tvoje oči in na Brucea Leeja, ki sem ga pridno oponašal tudi med uro telovadbe v osnovni šoli. In potem je prišel Dustin Hoffman, najboljši igralec vseh časov, ki je daleč za sabo pustil tudi Ala Pacina, Roberta De Nira in Jacka Nicholsona. Ki je Raymonda Babbitta, avtističnega brata Toma Cruisea, igral tako dobro, da nisem mogel verjeti svojim očem. Ki je Rain Mana pripravljal vrsto let in na koncu komaj prepričal studijske šefe, da so dali zeleno luč. Film mu je potem seveda prinesel drugega oskarja, se spremenil v najuspešnejši celovečerec leta 1988 in pobral tudi oskarja za scenarij, režijo in najboljši film leta. Jasno, Amadeus, Človek slon, Let nad kukavičjim gnezdom, James Coburn, Samo za tvoje oči in Bruce Lee me niso več zanimali, v vseh videotekah pa sem začel iskati filme Dustina Hoffmana, ki je postal moj najboljši prijatelj. In samo pomislite, Dustin je hotel sprva igrati vlogo Toma Cruisea, po štirih tednih snemanja pa je režiserju Levinsonu dejal, da hoče ven, da igra strašno slabo in da naj raje pokliče Richarda Dreyfussa. Tako je, igral je tako dobro, da je mislil, da igra slabo. Tako briljantno, da je začel iskati napake. Tako vrhunsko in prepričljivo, da se je ustrašil samega sebe. In prav vsi prizori, ki jih doživita s Tomom Cruiseom, vase zagledanim japijem in prodajalcem avtomobilov Charliejem Babbittom, ki ne more verjeti, da je njun pravkar umrli oče tri milijone dolarjev zapustil retardiranemu sinu, so čista klasika. Nepozabne kultne mojstrovine, ki jih na tako fenomenalen način ni ponovil noben drug film. Ideja, da bi brata Babbitt igrala Dennis in Randy Quaid je hvala bogu padla v vodo.

Predlog, da bi se v Raymonda prelevil Jack Nicholson, je ostal na papirju. Želja, da bi Charlieja odigral Bill Murray, ni šla skozi. Steven Spielberg pa je raje režiral tretjega Indiano Jonesa. In Rain Man je brez napak. Od začetka do konca. Na sredini, ne levi, na desni, vodoravno in navpično. Še posebej ko Dustin in Tom hodita po drevoredu. Ko Dustin prešteje zobotrebce. Ko gresta v Las Vegas igrat karte. Ko Dustin zakriči na letališču in ob odprti vodi. Ko se izkaže, da je bil Dustin deževni človek iz Tomovega otroštva. Ko ga Tom uči plesati. Ko se poljubi s Tomovo punco Valerio Golino in pove, da je bilo mokro. Ko ga Tom nadere, da naj se ne obnaša kot zajebani retardiranec. Ko Dustin venomer ponavlja iste stavke in trdi, da je odličen voznik. Ko se vozita po premičnim stopnicah. Ko se Dustin na koncu z glavo stisne k njemu. Ko sede na posteljo, kjer Tom seksa z Valerio Golino. In ko mu Tom v restavraciji skrije sirup za palačinke. Popolni prizori najbolj dovršenega filma v zgodovini, ki mi je za vedno prirasel k srcu že med vodno špico. Bolj kot katerikoli drug film. Bolj kot katerakoli pesem. Bolj kot katerikoli dogodek, ki mi je zaznamoval mladost. Rain Man je nekaj posebnega. V vseh pogledih. Najboljši film na svetu. Film, kjer tudi Tom Cruise, po zaslugi katerega se je prodaja rayban očal povečala za petnajst odstotkov, igra kot namazan. Nič slabše od Dustina, ki igra kot najboljši igralec vseh časov. In pozor, Raymonda Babbitta je vzel gospodu po imenu Kim Peek, resničnemu avtistu, ki je znal na pamet prav vse dogodke iz svetovne zgodovine. In gospodu Leslieju Lemkeju, slepemu retardiranemu cerebralnemu paralitiku, mojstru za igranje klavirja, ki ga je spravil v jok. Film, zaradi katerega prav vsi filmi izgledajo slabo. Režiser Barry Levinson, ki je za nekaj časa postal moj najboljši režiser in me do konca navdušil tudi s filmoma The Natural in Bugsy. Glasbena podlaga Hansa Zimmerja, ki mi še danes ne gre iz glave. In brez dvoma moj najboljši in najljubši film vseh časov, ki bi mu moral že zdavnaj postaviti spomenik. Drži, če rečemo filmska umetnost, moramo reči tudi Rain Man. Filmske umetnosti pa brez tega filma itak ni.

Let nad kukavičjim gnezdom (KLIK) je film, v katerega se zaljubimo na prvi pogled. Na prvi dotik. Na prvo sliko. Na prvi prizor Jacka Nicholson, ki igra Randlea Patricka McMurphyja, malega nepridiprava, small time crooka, ki ga iz delovnega zapora premestijo v umobolnico. V lokalni cuckoo’s nest, v gnezdo čudakov, posebnežev, nevrotikov, avtistov in duševno zmedenih možakarjev, kjer v prvi vrsti sedijo mirni Bromden (Will Sampson), zmedeni Martini (Danny DeVito), jezni Taber (Christopjer Lloyd), pohlevni Cheshwick (Sydney Lassick), bojazljivi Billy (Brad Dourif), neopazni Frederickson (Vincet Schiavelli) in vase zagledani Harding (William Redfield). Pestra druščina pridnih ptičkov brez gnezda, ki jih vodi konzervativna, resna, zoprna, preveč profesionalna in nepopustljiva sestra Mildred Ratched (Louise Fletcher). Poosebitev reda, miru in totalitarnega sistema. Čisto nasprotje našega McMurphyja, navihanega, odprtega, nasmejanega in svobodnega odklopljenjca, ki fura norost, da bi se izognil garanju za zapahi. Nič čudnega, da se udarita. Da se ne razumeta. Da si gresta na živce. Kot kapitalist in komunist, ali še boljše, kot suženj in njegov lastnik. Kot predstavnika dveh popolnoma različnih sistemov. Kot noč in dan. Kot črno in belo. Kot plus in minus. Pa gremo še globlje in ju vzemimo kot Čeha in Američana. Prvi živi za železno zaveso ruskega terorja, drugi je odprt in se požvižga na vse. Jasno, režiser Miloš Forman je bil doma s Češke, film pa je posnel v Združenih državah Amerike. Toda pozor, dogajanje je postavil na sredo šestdesetih, ko so bile ZDA obsedene z Vietnamom, zato ne preseneča, da McMurphy svoji družbi zakriči: »Bodite dobri Američani.« Če gremo še globlje in McMurphyja primerjamo s Spartakom, ki se je uprl svojim lastnikom in zanetil upor, smo ujeli še eno zelo dobro primerjavo in dejstvo, da je Spartaka igral Kirk Douglas, ki je McMurphyja igral na odrskih deskah in si srčno želel posneti tudi filmsko ekranizacijo. Ker nikakor ni uspel prepričati nobenega financerja, je projekt predal svojemu sinu Michaelu, ki je nastopil kot producent in oče celotnega projekta. Oče filma, ki je potem kot drugi film v zgodovini snel pet glavnih oskarjev in nominacije za montažo, kamero, glasbo in stransko moško vlogo za debitanta Brada Dourifa, ki se je potem zgubil v tretjerazrednih grozljivkah in posodil glas zlobni lutki uspešnice Child’s Play.

Namesto Nicholsona, ki igra tako zelo dobro, da bi ga pojedli, so pred kamero hoteli Marlon Brando, James Caan, Burt Reynolds in Gene Hackman. Vlogo Louise Fletcher, ki ni nikdar več igrala tako dobro, pa so žicale Angela Lansbury, Anne Bancroft, Lilly Tomlin, Ellen Burstyn, Geraldine Page in Jane Fonda. Danny DeVito je vlogo ponovil iz odrskih desk, kjer je skakal leta 1971. Orjaški Will Sampson je vlogo dobil po naključju, saj je bil edini Indijanec daleč na okoli. Potem se je prebil v filme Orca, The White Buffalo, The Outlaw Josey Wales, Buffalo Bill and the Indians in Poltergeist 2 ter leta 1987 pri komaj štiriinpetdesetih umrl med operacijo presaditve srca in pljuč. William Redfield, nikoli zares opazni stranskovlogaš, je bolehal za levkemijo in izdihnil takoj po koncu snemanja. Avtor romana Ken Kesey je bil zelo razočaran nad filmom in je vse do smrti trdil, da si ga ni nikoli ogledal. Michael Douglas pa se je tako močno predal projektu, da je na klin obesil serijo Ulice San Francisca. Film, kjer je vsak prizor čista klasika. Kjer vsak gib pooseblja briljanco. In kjer se v vsako sekvenco zaljubimo posebej. Čudovit film. Film z napako, da je brez napak. Najboljši film vseh časov za vse večne čase. Nesmrten in kulten. Večji od največjih. Pa vendar čisto preprost, mali, tih in navaden. S koncem, ki ga moramo izjokati, če želimo preživeti. In tu je Miloš Forman, eden najboljših režiserjev vseh časov, ki mi je glavo in srce obrnil tudi z Amadeusom, Larryjem Flyntom in Možem z Lune. Mojstrski režiser, tak, ki jih ne delajo več. In tak, da je leta 1975 za vedno dvignil standarde sedme umetnosti, ki brez filma Let nad kukavičjim gnezdom ne bi bila takšna kot jo poznamo danes. Dejansko še vedno ne morem verjeti kako zelo dober film je tole. Kako zelo vse štima in kako zelo enkratni so prav vsi prizori, ki se odvrtijo pred našimi očmi. In jebeni Jack, mater kako odličen je v tej vlogi. Ni mu para, najboljši je. Pa vse kar počne, počne tako zelo prepričljivo in z lahkoto, da mu komaj sledim in mu v bistvu ne verjamem, da mu niso na koncu tudi v resnici skurili možganov.

Amadeusa (KLIK) sem prvič videl pri desetih letih. No ja, morda malce kasneje. Takrat, ko je prišel v videoteke (da g anisem videl v kinu, ostaja moja največja napaka v življenju) in takrat, ko so ga ovenčali z osmimi oskarji. Tudi za naj film, režijo, scenarij in glavnega igralca, kjer je slavil F. Murray Abraham. Nepozabni Antonio Salieri, ki ni potem posnel ničesar omembe vrednega. Popolnoma isto se je zgodilo s Tomom Hulceom, enkratnim Amadeusom, ki je v svojem naslednjem filmu igral prodajalca pic. Amadeus jima je bil pisan na kožo. Tako močno, da nista rabila nobenega filma več. Tako zelo, da je bil Tom za vedno Mozart, F. Murray pa Salieri. Mozart in Salieri, Salieri in Mozart. Tekmeca, prijatelja in sovražnika. Tekmeca in prijatelja, če vprašate zgodovino. Sovražnika, če vprašate Miloša Formana in scenarista Petra Shafferja, ki je vse skupaj že v sedemdesetih postavil na odrske deske. Amadeus je film o njunem rivalstvu, natančneje, o trpljenju Antonia Salierija. O tem, da mladega, odštekanega, divjega in otročjega Mozarta prezira ter hkrati obožuje. Mu zjebe kariero na dvoru cesarja Jožefa (Jeffrey Jones) in se kljub temu udeležuje vseh njegovih oper. Tudi tistih, ki jih Wolfgang prireja za revne ljudi v zanikrnih gledališčih. Salieri je namreč besen zaradi njegove genialnosti. Besen na sebe, na njega in na boga, ker mu je dal tako močan dar za glasbo. Salieri trpi, se jezi, nori in se žre. Medtem Wolfie uživa, nori, pije, piše opere in se zabava z ženo Konstanco (Elizabeth Berridge). Dve uri in pol čiste briljance zares nepozabnega in enkratnega filma, kjer bi si prav vsi prizori zaslužili svoj film. Brezhibna režija Miloša Formana in zares izvrstna igra obeh glavnih igralcev. Film, zaradi katerega noben film več ni izgledal tako kot bi moral. Film, po zaslugi katerega so tudi najboljši film postali polni napak. In seveda film, ki ga lahko gledamo vsak mesec znova.

Mozarta so hoteli igrati Tim Curry, Mark Hamill, Kenneth Branagh in Mel Gibson. Meg Tilly je že igrala njegovo ženo, pa si je poškodovala nogo, nekaj podobnega pa se je zgodilo tudi z Ianom Richardsonom, ki ga je v vlogi cesarja Jožefa menjal izvrstni Jeffrey Jones. Da ne pozabim, prestrašeno Mozartovo služkinjo je zaigrala komaj osemnajstletna Cynthia Nixon, Miranda Hobbes iz Seksa v mestu. In jasno, le kdo bi pozabil na film Last Action Hero, kjer se pojavi tudi F. Murray Abraham, in kjer nekdo vzklikne: »To je moški, ki je ubil Mozarta.« Hudičevo dovršen film, mešanica sproščene komedije in zajebano globoke drame, ki gledalca na koncu sesuje v prah. In ki že v uvodnem prizoru, kjer si Salieri prereže žile, nakaže najboljši film vseh časov. Ma vse je tako zelo enkratno v tejle zgodovinsko kostumski pripovedi. Polni zares večnih, živih, nabritih in močnih prizorov, o katerih lahko drugi filmi le sanjajo. Natanko tako mora izgledati najboljši film vseh časov, ki ga režira najboljši režiser vseh časov, gospod Miloš Forman, ki je morda presegel celo Let nad kukavičjim gnezdom. Dejansko sem jezen, da je Amadeus s konkurenco pometel tudi na Oskarjih, saj je enostavno predober za to sranje. Večina filmov, ki so prav tako dobili oskarja, ga namreč žali, saj je nekaj svetlobnih let pred njimi. Pa vse štima, tudi dramaturgija, scenografija, atmosfera, dialogi, kamera, fotografija, glasba in seveda igralska ekipa, kjer sta Abraham in Hulce zares nepozabna in taka, da bi po njima lahko poimenovali oskarja za najboljšega igralca. Jp, igralci ne bi več dobivali oskarjev, marveč Abrahame in Hulce. Prav zato je na nek način dobra, da je Hulce ostal praznik rok, saj je bil za zmago enostavno predober in je Amadeusa odigral tako doživeto, enostavno, avtohtono in z guštom, da še vedno dvomim, če niso pred kamere dobili pravega Mozarta.

 

53 komentarjev na “Moji trije najboljši filmi vseh časov: Rain Man, One Flew Over the Cuckoo’s Nest, Amadeus”

  1. ajda ajda pravi:

    Dober izbor, verjamem pa, da si moral biti kar mačehovski do še nekaterih filmov, ki so ti sedli. A si uvrstil v to kategorijo filme, ki so ti najboljši, ki so te najbolj pretresli? Če se spomnim, je bil zame film Imitacija življenja tisti, kjer lahko govorim o dobrem filmu in filmu, ki me je pretresel, spomnim se filma Iskalci (če sem si prav zapomnila naslov), seveda tudi Amadeus, Let nad kukavičjim gnezdom, Pogumno srce, bi pa še kakšnega dodala v tem izboru.

  2. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Mnogi so zares nepozabni, večni in tako ali drugače zame posebni, recimo tudi Carrie, Desperado, Casablanca, Gone With the Wind, Boter, Papillon, Scarecrow, Lord of the Rings, Človek slon, Casino, Bugsy, Rocky, House of Flying Daggers, Scen of a Woman, Young Guns, Requiem for a Dream, Bitka na Neretvi, The Untouchables, ET, Terminator 2, Invasion of the Body Snatchers, Top Secret, Naked Gun, Airplane, Evita, Man on the Moon, West Side Story, Singin in the Rain, Goodfellas, The Natural, Kramer vs. Kramer, Donnie Brasco, Carlito’s Way, Psycho, Teagukgi, Intervju z vampirjem, Yannkee Doodle Dandy, The Omen, Ben Hur, A Fish Called Wanda, Love and Death, Sleeper, Zelig, History of the World, Space Balls, Everything you Always Wanted to Know About Sex, Awakenings, A Few Good Men, Flesh and Blood, Robocop, Moonwalker, Indiana Jones, The Deer Hunter, Wag the Dog, Trading Places, Dog Day Afternoon, Platoon, Enter the Dragon, Halloween, Apocalypto, Bure baruta, Nepovratno, Jaws, Mambo Kings, The Wrestler, Gran Torino, Million Dollar Baby, Dancer in the Dark, Legends of the Fall, The Lost Boys, Once Upon a Time in America, The Shining, Spartacus, The Warriors, Batman Returns, White Heat, Deliverance, River Runs Through It, Aliens, Pulp Fiction, Most na reki Kwai, Apocalypse Now, Die Hard, The Last Samurai, Magnolia, Rojen četrtega julija, Some Like it Hot, Seven Year Itch, Grand Hotel, Les parapluies de Cherbourg, The Birth of a Nation, The Gold Rush, Le Passion de Jeanne D’Arc, Golgotha, Kristusov pasijon, The Suspect, Happy Feet, Snow White and the Seven Dwarfs, The Lion King, The Wizard of Oz, Ninočka, Rebecca, The Wild Bunch, The Maltese Falcon, Spellbound, Beauty and the Beast, Notorious, It’s a Wonderful Life, Sunset Blvd, Tramvaj poželenje, La strada, Marty, Upornik brez razloga, Deviški izvir, Rio Bravo, Amarcord, Samo za tvoje oči, Onibaba, Cool Hand Luke, Hud, Superman, Planet opic, Rosemary’s Baby, Polnočni kavboj, Serpico, Andrej Rubljov, Little Big Man, Harold and Maude, Monty Python and the Holy Grail, Monty Python Life of Brian, Taxi Driver, Ordinary People, Terms of Endearment, Das Boot, The Right Stuff, Do the Right Thing, The Fly, Natural Born Killers, Fatalna privlačnost, Nuovo Cinema Paradiso, Who Framed Roger Rabbit, JFK, The Silence of the Lambs, Cape Fear, Glengarry Glen Ross, Schindler’s List, Dances With Wolves, Braveheart, Saving Private Ryan, Forrest Gump, Titanic, The Abyss, Seven, Saw, The Shawshank Redemption, The Big Lebowski, Fargo, Pot domov, Čudežno potovanje, American Beauty, Wall E, The Departed, Revni milijonar, Kill Bill…

    Tule sem skupaj potegnil najboljše zadnjega desetletja recimo:
    http://iztokgartner.blog.siol.net/2010/01/19/filmi-brez-katerih-ne-bi-bilo-novega-tisocletja/

    Mnoge se verjetno pozabil, saj jemljem iz glave in na hitro. Eni so kul ker so res neveerjetno dobri in kvalitetni, drugi so zaznamovali mojo mladost, tretji so priljubljeni in so na vrhu kljub temu, da jim manjka marsikaj do popolnosti, skratka različno pojmovanje. Pa seveda subjektiven okus, pač to kar mi je všeč mi je všeč. Okusi so navsezadnje zelo različni in mnogim eni filmi, ki so nekaterim odlični, sploh niso všeč ali obratno. Včasih ne moreš verjeti, da je tako, a je, nimaš kaj. Pač ni objektivnosti, če mene vprašaš. Razen morda res pri parih klasikah, kjer ni dileme in bi moral biti res totalni bebec, da ti ne bi bile zakon, pa še tam obstaja šansa, da ti pač niso, ker ti nekaj ne sede in jih pač ne gledaš tako kot bi jih moral.

    Ampak o prvih treh pa ni nikoli dileme, ti pa so vedno znova isti. Ne znam razložiti zakaj, a najbolj so mi zlezli v srce, najbolj so me navdušili, najbolj prepričali in potegnili v dogajanje. Ljubezen na prvi pogled, takorekoč. Pa še vedno traja, še vedno so izredni in brez napak, pa četudi znam na pamet prav vsak prizor, besedo, dialog in pogled.

    Imitacijo sem videl pa se ne spomnim, da bi umrl zanjo. Ni slaba, a danes je malo zastarela, verjamem pa, da je bila za tiste čase močan film. Morda bi moral pogledati še enkrat. Iskalci so odličen vestern z Johnom Wayneom, a zame vseeno ne njegov najboljši. Po moje me je najbolj zaznamoval The Shootist, kjer na koncu umre, pa Rio Bravo, kjer mu družbo dela Dean Martin.
    Pogumno srce pa je tudi meni eden izmed boljših, vrhunsko zrežiran in posnet.

  3. Filip pravi:

    “Čudežno potovanje”? S tem misliš na Miyazakijev anime? Zanimivo, nikoli nisem ujel nobene tvoje recenzije na ta film in nikoli izvedel, kaj misliš o njem. Je pa tudi meni eden izmed top.

  4. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Tega ja, fenomenalen, vrhunski, dih vzemajoč.

  5. AndrejM pravi:

    Dobra utemeljitev za te tri filme. Moji so seveda čisto drugi, ampak tako je samo prav.
    Sem pa hotel vprašati: kdo je tip, katerega slika je nadomestila tvojo v glavi bloga? :)

  6. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Kateri so tvoji top filmi, prijatelj?

  7. Tina M Tina M pravi:

    In zdaj imaš vse v svoji zbirki :)

  8. AndrejM pravi:

    Ejga, si me pa našel. Po gorskem pohodu, vlaganju vršičkov, kuhanju kompota, kosilu in vzgoji otrok ter pred savno naj jih kar naštejem :) ? Pa na hitro recimo Gospodar prstanov 2, Ko to tamo peva in Lovec na jelene. Ne, kaj pa recimo Peti element, Igra solz in Kaznilnica odrešitve. Ne, mogoče pa Želo, Maratonci tečejo častni krog in Vojna zvezd – vrnitev jedija? Ali pa Some like it hot, Million dollar baby in Chinatown.

  9. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Tina, tudi po tvoji zaslugi, bugek moj. Pa Amadeus je extendet cut, kjer je 20 minut novih prizorov, noro dobro.

    Andrej, Gospodar prstanov je meni najboljša trojka. Ko to tamo peva in Maratonci so odlični, dodal pa bi jima še Davitelj protiv davitelja. Lovca imam tudi jaz med najboljšimi. Peti element mi je bolj kot ne zanič. Igra solz je le šok, kot celota me ni nikoli posebej prepričal. Kaznilnico imam prav tako tudi jaz. Želo bi moral še enkrat videti, saj kot mulc nisem bil tako zelo navdušen. Isto velja za Butcha Cassidyja in Sundance Kida. Vojna zvezd je zakon in Jedi je morda res najboljši. Some Like it Hot in Million Dollar Baby imam tudi jaz, Chinatown pa je dober, a zame ne tako, da bi ga dal na sam vrh.

  10. AndrejM pravi:

    Vse je odvisno tudi od tega, kdaj kakšen film gledaš pa tudi, če si prej recimo prebral knjigo, po kateri so potem napisali scenarij. Recimo Boter, kjer sem knjigo prebral tisočkrat in me je potem kaj v filmu tudi motilo, pa da se razumeva, sploh enka in dvojka sta mi carski zadevi. Kar pa se tiče petega elementa: saj vem, da je v bistvu zafrkancija in da ni nek umetniški presežek, pa je vseeno kot celota kulski in ga vedno z veseljem pogledam.

  11. Pepi Pepi pravi:

    Dobri filmi, ja. Amadeusa se spominjam še iz osnovne šole, ko smo ga gledali pri glasbi(pa je tega že precej let). Od omenjene četverice “potencialnih Mozartov” v tej vlogi vidim samo še Mela Gibsona, no pa pogojno še Branagha. Rain man je tud zakon, Kukavičjega gnezda se pa ne spomnim, oziroma ga sploh še nisem gledal. V obeh primerih je na moji watchlisti. Sicer pa evo, še moja top trojka: The Big Lebowski, LotR 2, The Usual Suspects. Potem pa še Dark Knight, Clue, ostali LotRi, True Grit, vse mojstrovine Mela Brooksa, nad The Warrior’s Way sem bil kar navdušen… Pa vglavnem vsi že zgoraj omenjeni filmi + še kak. :D

  12. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Andrej, ne boš verjel, ampak Boter mi ni bil presežek vse dokler nisem prebral knjige :)

    Pepi, Gibson kot Mozart? Wtf :)
    Osumljenih pet je tudi meni odličen, brez dvoma.
    Clue? Misliš tegale:
    http://www.imdb.com/title/tt0088930/
    Ni bl slab, a dosti boljši je Murder by Death.
    The Warriors Way pa imam v planu, nisem si pa mislil, da bi ga kdo lahko postavil tako visoko :)

  13. Pepi Pepi pravi:

    Glede na to, da gre za bolj odštekano varianto Mozarta(s tistim svojim hihitanjem)… Ob omembi Gibsona kot potencialnega Mozarta, sem takoj dobil asociacijo na Smrtonosno orožje, kjer igra neuravnovešenega policaja, ki jé pasje kekse – ne vem od kje tak vibe. No, zdajle ko sem to napisal je ideja izgubila vso kredibilnost. V glavi je zvenela boljše. :D Warriors Way pa omenjam bolj kot “še en novejši dober film” in ne kot top 3 material. Mogoče top 3 leta 2010. Gre bl za Shoot’em Up varianto, kar se meni dopade, marsikomu pa, po IMDbju sodeč, ne.

  14. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Hm, potem že raje vidim kakega Jima Carreyja in Paula Giamattija :)
    Je pa finta, da ko smo enkrat nekoga navajeni v zelo legendarni vlogi, da nam niti na pamet ne pade kdo drug oz. se nam zdi totalno butasta izbira. Morda pa bi bil odličen, kdo ve.
    Mi je pa najbolj divja izbira Dustin Hoffman kot Rambo. Dejansko je bila to resnična ideja, da ne bo pomote :)

  15. zelda pravi:

    Rain Man in Let nad kukovičjim gnezdom sta filma, ki ju človek ne pozabi. Še en film Dustina Hofmana mi je ostal v spominu, to je Polnočni kavboj. Pravilno si zapisal, da je veliko dobrih filmov, vendar jih je zelo malo, ki se ti vsedejo v dušo in srce. Imitacija življenja, kot jo je omenila Ajda, je lep film, žalosten, meni pa je nepozaben zaradi zadnjega prizora v cerkvi, ko je pela Mahalia Jakson.

  16. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Tudi meni je Kavboj med najboljšimi, Hoffman pa je vse šokiral z vlogo postopača, saj so bili prepričani, da bo igral samo pridne in lepe dečke kot v Diplomirancu.

  17. marš na drini marš na drini pravi:

    rain man štorja res ni kaj preveč posebnega. neka dovolj prepričljiva in gledljiva holivudska drama, kjer dejansko v naprej veš kaj se bo zgodilo. nobenih presenečenj, nobenih zasukov, nič takega o čemer bi lahko človek po filmu udaril kako globjo debato ali pa rekel kaj več kot pa že sam film pokaže. ravno prav zabaven in komičen na eni ter solzav na drugi strani, da te ne pusti ravno ravnodušnega. skratka, no-brainer zadeva, z dramaturgijo kakšnega bolj ambicioznega mladinskega filma, konkretno posneta in v kateri dejansko izstopa in je presežek zgolj hoffmanova igra. skratka, film, ki v tem smislu kar kliče po primerjavi z scent of a woman, ki je spet povprečen izdelek, v katerem raztura pacino in zaradi katerega se film sploh splača gledat, tako kot to velja za rain man in hoffmana.

  18. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Lahko bi ti rekel, da očitno nisva gledala istega filma, pa ne bom, saj ima vsak svoj okus. Jebat ga, tebi je Rain Man to, kar si zapisal, meni je najboljši in najbolj dovršen film vseh časov. Sto ljudi sto čudi.

  19. marš na drini marš na drini pravi:

    gledala sva že isti film, le merila so očitno različna. bi me pa veselilo, če bi s kako besedico, oziroma argumentom vsaj poskušal nasprotovati temu, kar sem zapisal. vsak ima res svoj okus, ampak nekatere stvari so še vedno merljive. recimo to, da film ne ponuja nobenih presenečenj, dramskih zasukov, zgodba je od vsega začetka predvidljiva (vsaj meni je bilo jasno, da se bo tom na koncu omehčal in da si bo rekel, ok, na koncu je le moj brat, ko jebe tisti denar, jao, kako predvidljivo holivudsko), zaključka ne moreš zgrešit, mislim res, od začetka do konca te pri zadevi drži zgolj fenomenalna igra hoffmana. kje se tu motim? gremo dalje, trdim, da je no-brainer, pa mi pojasni v čem se tu motim? kakšna globoka razmišljanja so te spremljala ob gledanju tega filma? in ok, če je tebi no-brainer film zrel za na filmske stopničke vseh časov ok, jaz sem glede tega malo bolj zahteven. gremo dalje, zapisal sem, da je recimo zgodba na ravni malo bolj ambicioznega mladinskega filma. če recimo zadevo povzamem kar po imdb-ju: Selfish yuppie Charlie Babbitt’s father left a fortune to his savant brother Raymond and a pittance to Charlie; they travel cross-country. In morda dodam še to, da charlija najprej zanima samo tisti denar, ki ga je dobil raymond, potem pa nekako tipično le ugotovil, da kri ni voda. In s tem sem o filmu, kar se bistva zgodbe tiče, povedal praktično vse. skratka, dva stavka. to je vse, kar se v tistih dveh urah dejansko zgodi, če pač ne gremo v detajle, ki za samo bistvo zgodbe pač niso pomembni in zgodbo pač zgolj razvlečejo v celovečerni format. sedaj mi pa v dveh stavkih opiši bistvo kakega 2001: a space odyssey in koliko bo to dejansko o filmu povedalo nekomu, ki filma ni gledal? recimo spet z imdb-ja: Mankind finds a mysterious, obviously artificial, artifact buried on the moon and, with the intelligent computer HAL, sets off on a quest. kaj si s tem izvedel o zgodbi filma? dejansko nič. ali pa vzemi apocalypse now, ki je eden tistih filmov, ki jih pač moraš videti in se bistva zgodbe ne da opisat z besedami, ker to je dejansko filmska umetnost, ki če jo prenesež v drugi medij, preprosto izgine, je ni več. rain man ni slab film, daleč od tega, ampak manjka mu vse to, kar tu opisujem. in če ti vidiki pri tvojih ocenah niso pomembni, potem tudi prav. ne gre pa tu za okus, ampak dejstva, ki jih recimo jaz upoštevam kot relevantna, ti očitno pa ne. ali pa če ti je lažje pojasni, v čem bolj izstopa od scent of a woman? mislim, kakorkoli boš obračal, edino kar lahko pri rain manu izpostaviš je hoffmanova igra.

  20. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Ne bom ti nasprotoval, ni šanse, imej svoje mnenje :)
    Rekel pa bom, da ga gledaš skozi napačno prizmo nekega kao art gledalca, ki mu filmi, ki niso ravno Odiseja ali pa recimo Godard, Kieslowski in Tarkovsky, že v osnovi ne morejo biti presežek. Pa gledalca, ki pozablja, da se da tudi povsem preproste zgodbe posneti in narediti tako, da gledalcu zastane dih, se pravi tako, da ne rabijo ničesar od tistega kar si našteval kot manjko. Jp, kolega, to je finta mojstrovin, da so mojstrovine brez truda in vsega tega, kar ti šteješ kot napako. Zakaj za vraga so dobri samo zateženi, globoki, razmišljajoči, filozofski, naporni, težki in smrtno resni filmi? To je tako zelo zgrešeno, da ne morem verjeti.
    Glede Scent of a Woman, le pikico je slabši od Rain Mana, kar pomeni, da ga z velikim veseljem pripnem na sam vrh mojih naj filmov.
    Glede Apokalipse, tudi ta je med mojimi top filmi vseh časov.

  21. Maco pravi:

    Ti trije “Rain Man”; “One Flew over the Cuckoo’s Nest” in “Amadeus” so tudi v mojih top 50 filmov in to med prvih 25. Za moje tri najboljše se težko odločim, če pa že so to: “The Shawshank Redemption”; “Il buono, in brutto, il cattivo” in “The Usual Suspect”.

  22. Matej pravi:

    En in edini, The Sixth Sense! ;)

  23. nastasja filipovna pravi:

    Mene je pa na zadnje najbolj navdušil film Gospodična Chambon.
    Si gledal?

  24. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Maco, dobra trojka, nedvomno. Si pa moram Dober, grd, hudoben še enkrat ogledati, da malo osvežim spomin, že dolgo ga nisem.

    Matej, tudi meni dober, a ne tako, da bi ga dal najvišje, še posebej, ko pogledaš enkrat in ti je jasen končni zasuk. Če sem iskren, mi je bil boljši Nezlomljivi.

    Nastasja, misliš na Mademoiselle Chambon? Nisem ga še videl.

  25. nastasja filipovna pravi:

    ja, Mademoiselle Chambon. Zgodba je čisto preprosta ljubezenska zgodba-drama, ki jo lahko poveš v parih stavkih in vse veš. Ampak to kako je ta zgodba povedana oziroma filmana oziroma odigrana, kako rahločutno pokaže najbolj pretanjene vzgibe človeških čustev je pa naravnost presunljivo. Tako, da se tukaj strinjam s tabo, da se, da tudi preproste zgodbe posneti tako,da ti zastaja dih ob ogledu.

  26. zelda pravi:

    Film Dober, grd, hudoben mi je bil super, ker sta v njem igrala Clint Eastwood in Lee van Cleef. Ta film in podobne filme so imenovali špaget vesterne,ker so bili režiserji Italijani, oziroma strokovno so jih imenovali evropski vesterni. Posnetih je bilo še nekaj filmov z zgoraj navedeno igralsko zasedbo, Za prgišče dolarjev, Za dolar več, in trojica na lovu za zlatom. Lee van Cleef je bil vedno hudobnež, Clint pa dober dečko.

  27. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Še bolj natančno lahko rečemo, da je šlo za Italo-Westerne, ali za Western all’Italiana, res pa je, da so jih Britanci imenovali kar Continental Western. Špageti western pa so si seveda izmislili Američani, oznaka pa je postala tako zelo popularna, da so jo začeli uporabljati vsi.

    In pazi to, med leti 1960 in 1980 so jih posneli več kot 400, daleč najbolj znani pa so bili seveda tisti s Clintom, ki jih je režiral veliki Sergio Leone.

    Še vedno pa si nisem čisto na jasnem ali je bil jezik v Clintovih treh v originalu italijanski in so angleščino nasneli kasneje, ali so že na začetku snemali v angleščini.

    Poleg Clinta in Cleefa pa ne gre pozabiti enako enkratega Elija Wallacha.

  28. zelda pravi:

    Ali je Eli Wallach še živ. Sedaj se ga spomnim,da je igral tudi hudobneže v teh vesternih.

  29. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Živ, star 95 let, še vedno zelo aktiven v filmih, nazadnje recimo v Wall Street 2 z Michaelom Douglasom.
    http://www4.pictures.zimbio.com/pc/Eli+Wallach+Wall+Street+Money+Never+Sleeps+F_ZhqZC2WZFl.jpg

  30. IZTOK GARTNER RAZMIŠLJA NAGLAS » Happy Birthday: Dustin Hoffman (74) pravi:

    [...] Rain Man [...]

  31. IZTOK faking GARTNER » Recenzija: Les Miserables pravi:

    [...] še en najboljši mjuzikl vseh časov in eden mojih najboljših filmov vseh časov. Enako dober kot Rain Man, Amadeus in One Flew Over the Cuckoo’s  Nest. Tako zelo močan, emotiven, mogočen, perfekten, mojstrski, nepozaben, veličasten in globok, da [...]

  32. IZTOK faking GARTNER » Arhiv Bloga » Let nad kukavičjim gnezdom pravi:

    [...] http://iztokgartner.blog.siol.net/2011/06/26/moji-trije-najboljsi-filmi-vseh-casov-rain-man-one-flew... [...]

  33. IZTOK faking GARTNER » Amadeus pravi:

    [...] http://iztokgartner.blog.siol.net/2011/06/26/moji-trije-najboljsi-filmi-vseh-casov-rain-man-one-flew... [...]

  34. IZTOK faking GARTNER » Kulti in klasike: Coctail (1988) pravi:

    [...] Top Gun in Coctail, ki ga je Cruise posnel dve leti za Top Gunom, po Barvi denarja in tik pred Rain Manom, ki je štartal istega leta. Najboljši deli Coctaila, ki je bil za barmane to, kar je bil Top Gun [...]

  35. MacGyver pravi:

    Jaz bi se zelo težko odločil za top 3. Če bi mi že zvijali roko, bi rekel Snatch, Lock stock and two smoking barrels in pa Pulp fiction.

    Če pa naštejem še nekaj meni top filmov: Django unchained, Inglorious basterds, American history X, Layer cake, Pirates of the Carribean: the curse of the black pearl, 7 Psychopats, Burn after reading, Up, No country for old men, Donnie Brasco, The nightmare before christmas, One flew over the cuckoo’s nest, Goodfellas, Seven, Monsters, Inc.,Silence of the lambs, El orfanato (verjetno meni najboljša grozljivka), Halloween, La vita e bella, Les Miserables, The elephant man, Despicable me 2, Hotel Transylvania, Titanic, Oldboy, Rango, The evil dead, Die hard, Terminator 2, Pan’s labyrinth,………….

    To je tako na hitro iz glave. Jih je še ogromno…

    Še najboljši režiserji: Q. Tarantino, G. Ritchie, T. Burton

    lp

  36. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Vse štima razen No Country For Old Men. Morda bi ga moral videti še enkrat, ampak res mi ni bil kul.
    Moja top režiserja pa verjetno Oliver Stone in Brian DePalma. Seveda če pozabim zadnje filme, kjer ga res serjeta.

  37. MacGyver pravi:

    Kaj pa Miloš? :D

  38. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Fak ja :)
    Poleg omenjenih dveh zakon tudi Man on the Moon, Larry Flynt in Hair. Nimam pa pojma na čem je bil, ko je snemal Valmonta.

  39. Sarkozy pravi:

    Alien
    Blade Runner
    Gladiator

    …In Scott we trust…

  40. dr. Onyx pravi:

    Tole je moj TOP 3 med filmi: Fargo, American Beauty, Ko to tamo peva

  41. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Sarkozy, Gladiator mene ni povsem prepričal, je le kopija dosti boljšega in veličastnejšega The Fall of the Roman Empire.

  42. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Dr. Onyx, relativno nova sta prva dva. Res ni drugih?

  43. Sarkozy pravi:

    Saj, Gladiator naj bi bil remake TFOTRE, to mu vsekakor ne smeš šteti za slabo. se strinjaš?
    mene prepričata Crowe in pa Phoenix kot Commodus, da o Zimmerjevi glasbi sploh ne govorim, mi gredo kar kocine pokonc…
    ko pa zapoje lisa gerrard, padem v trans.

  44. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Ne vem, če so to ravno omenjali, ko je izšel.

  45. Sarkozy pravi:

    Uradno je bilo predstavljeno takole:
    “Writer David Franzoni started developing the story in the 1970s when he read Those Who Are About To Die (1958), a history of the Roman games by Daniel P. Mannix”

    če se ne motim je prav Universal odkupil avtorske pravice za TFOTRE, kar pomeni, da je svobodno razpolagal z njegovo dediščino
    (se pa strinjam, lahko bi vsaj omenili inspiracijo)

    sicer pa, če je nek film rip-off, še ne pomeni, da je slab.
    Prav nasprotno
    V zgodovini poznamo kar nekaj primerov
    Pa da omenim, samo najbolj razvpitega:
    “A Fistful of Dollars” (Sergio Leone) 1964:
    Film je bil namreč nekreditiran remake (rip-off) filma “Yojimbo” (Kurosawa) 1961, Studio Toho je celo dobil tožbo…

  46. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Ni panike, da je ripoff, le blesavo je, da so vsi padali dol, nihče pa se ni spomnil TFOTRE, torej tega, da je ta zgodba že zdavnaj bila tudi tam.

  47. Niko pravi:

    nekaj me je vedno zanimalo ali leta igrajo velik dejavnik pri tem kako se ti film vtisne v spomin na primer,če si rosno mlad tako kot si bil ti pri prvem ogledu Rain Mana 14 let je za takšne klasike priporočen čimprejšni ogled,ko še nimaš neke kilometrine ali je boljši če si takšne največje klasike (Boter,Casablanca,Amadeus,Carrie…) pustiš za kasnejša leta v času,ko si že malo bolj dozorel pri okusu za kvalitetne filme skratka jih bolj razumeš,bolj razumeš njihovo perfekcijo?
    kdaj je najprimernejši čas za takšne film,če me prav razumeš?

  48. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Če si premlad, so nekateri filmi zate brez dvoma pretežki in jih ne znaš ceniti dovolj. Tako se je meni zgodilo recimo s Taksistom. Ko sem ga videl kot mulc, mi ni bil nič posebnega, ko sem ga videl kasneje, me je sesul do konca. Moji top trije pa so mi top že celo večnost, pa četudi sem jih prvič videl kot mulc.

  49. Niko pravi:

    Spoštovanje prijatelj,da si vzameš tudi čas za kakšne res kvalitetne neodvisne animiranke in med temi vodilnimi je seveda Hayao Miyazaki,ki je pred nekaj dnevi napovedal upokojitev, posnel njegov zadnji film o mladem inžinirju,ki je imel sanje ustvariti letalo,ki je kasneje postalo ubijalska mašina,ki je ubila veliko Američanov v Pearl Harborju sliši se zanimivo. Pa tudi njegov predzadnji film Ponyo je presežek si ga že videl? Vizualna poslastica Drugače pa se sprašujem kaj za vraga se zdaj dogaja v filmski industriji Najprej upokojitev napove Hayao Miyazaki potem Martin Scorsese pa,da ne rečem kolikoštevilo legend nas je zapustilo v tem tednu Čudno in žalostno obenem

  50. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Nop, Ponyo še nisem videl, je pa Miyazaki čarovnik. Ah, saj še ostaja veliko mojstrov režije, brez skrbi. Pa novi prihajajo. Talenta ne zmanjka, le najti ga je treba. Pa Scorsese še ima nekaj filmov v planu, tako da se še ne bo upokojil tako hitro.

  51. Niko pravi:

    Ja to vem celo o Frank Sinatri,ki ga že nestrpno pričakujem aja kako se ti je zdel Scorsesijev The Last Temptation of Christ tega mi še ni useplo videti sem danes videl ob pogledu na njegovo filmografijo,pa počasi vse bolj postaja realno,da bo res Scorsese obiskal Ljubljano kar bo nepredstavljivo seveda :) ja pred kratkim sem bral,da je napovedal upokajitev predvsem starosti,ki mu je pobrala samozavest do svežih idej

  52. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Gledal in pozabil. Bi moral osvežiti spomin preden kaj rečem, ker sem bil takrat premlad. Je pa kar veliko prahu dvignil takrat se spomim.
    No, ko bo začutil, da ne more več snemati v polni formi, je prav, da odneha in ne uniči svoje nepozabne zapuščine.

  53. IZTOK faking GARTNER » Saul Zaentz (1921-2014) pravi:

    [...] Zaentz (1921-2014) 5.01.2014 Kralj filma. Producent mojih dveh top filmov ever. Leta nad kukavičjim gnezdom in Amadeusa. Legenda. Ena največjih med producenti. Dobitnik treh oskarjev za najboljši film, [...]

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !