IZTOK faking GARTNER

« | | »

Kulti in klasike: Psycho

23.10.2010

null

zda 1960, srhljivka, režija: Alfred Hitchcock, igrajo: Anthony Perkins, Janet Leigh, Vera Miles, John Gavin, Martin Balsam

Film, zaradi katerega se ljudje še danes bojijo tuširanja.

Uf, tole pa je mojstrski film. Dejansko predhodnik vseh slasherjev, recimo Noči čarovnic in tudi Daria Argenta, če smo natančni. Pač prvi pravi film o psihopatu, ki kolje svoje žrtve. Narejen tako zelo dobro, prepričljivo, avtentično in srhljivo, da sploh ne morem verjeti. Če rečem, da gre za najboljši film Alfreda Hitchcocka, vročega po filmih Vertigo in North by Northwest, ne zgrešim kaj dosti. Večkrat oponašan in nikoli presežen film, klasika žanra in filmske umetnosti na splošno. Prvinska grozljivka, ki nas sesuje z največjim šokom v filmski zgodovini. Jp, glavna igralka umre v prvi tretjini filma. In to pod tušem, kjer jo zverinsko zakolje lokalni psihopat Norman Bates, no ja, njegova mama, v podobi popolnega Anthonyja Perkinsa, ki je potem nastopil še v parih bolj ali manj slabih nadaljevanjih, pač zato, da si je reševal kariero in zaslužil kak dolar. In pozor, ženska pod tušem je Janet Leigh, mama Jamie Lee Curtis, ki je potem kot veste igrala v Noči čarovnic. Huda trivia, ki se je na tak nor način ne spomnim pri nobenem drugem filmu. Psiho je film, ki z vsakim desetletjem postaja boljši, bolj prelomen in bolj nepozaben. Zares pravi evergreen, tako zelo strašljiv tudi zavoljo črnobele tehnike in seveda živce parajoče glasbene spremljave maestra Bernarda Herrmanna. Mojstrovina, ki je na novo izumila suspenz in se spremenila v enega najbolj znanih celovečercev na svetu. V del popularne kulture in v enega izmed najbolj vplivnih in posnemanih filmov vseh časov. Nič  čudnega, ko pa je vse tako prekleto popolno, kompleksno in dovršeno. Tako zelo, da dobimo občutek, da so režirali trije Hitchcocki. Za enega je namreč vse skupaj preveč divje in brez napak. Drži, Norman Bates je oče Michaela Myersa in Jasona Voorheesa, tisti pravi psiho, sicer baziran na resničnem serijskem morilcu Edu Gaineu, ki je navdihnil tudi Teksaški pokol z motorko in The Silence of the Lambs. S strani Anthonyja Perkinsa odigran tako zelo perfektno, da so se ga ustrašili tudi oskarji. Kot Alfreda Hitchcocka, ki ga je premagal Billy Wilder za The Apartment. Jebat ga, to so napake, ki jih akademiji ne bi smeli oprostiti. To so velike krivice, ki se jih ne bo dali popraviti nikoli. Po drugi strani pa, jebeš  filme, ki zmagajo na oskarjih, veliko boljši so tisti, ki so jih oskarji popolnoma zaobšli.

Ocena: 10/10


 

Avtor IZTOK GARTNER, zapisano 23.10.2010 ob 03:00 pod kulti, klasike & filmski svet. Lahko napišete komentar ali naredite trackback s svoje strani.

28 odgovorov na “Kulti in klasike: Psycho”
  1. Tadej - 23.10.2010 ob 14:15

    Poklon mojstru za tale film, poklon tebi, da si se spomnil nanj.

  2. Andrej - 23.10.2010 ob 23:59

    Umrem naj, če tale film nisem gledal vsaj petkrat. In sigurno ga bom še kdaj. Odlična zgodba in predvsem odlična atmosfera, ki je ne preseže niti tista iz Noč čarovnic. Genialno.

  3. IZTOK GARTNER - 24.10.2010 ob 00:02
    IZTOK GARTNER

    Jp, to je film, ki se ga nikoli ne naveličaš in si vedno znova šokiran pa četudi poznaš vse twiste. Verjetno res ena najboljših grozljivk vseh časov.
    Bi pa vseeno rekel, da ga Halloween poseka glede glasbene spremljave, seveda če pozabimo sekanje pod tušem :)
    No ja, pa tudi Myersa bi se bolj ustrašil kot Batesa, če bi ga srečal sredi noči :)

  4. Andrej - 24.10.2010 ob 14:43

    Imaš kar prav. Bates pada le na mlade ženske in kakšnega zasebnega detektiva, Myers pa na vse po vrsti.
    Sicer pa, ali si že gledal Psycho 4: The begining? Meni je zelo všeč. Ali pa Bates motel, nekakšno komično grozljivko, ki tudi spada v to franšizo?

  5. IZTOK GARTNER - 24.10.2010 ob 14:58
    IZTOK GARTNER

    Gledal vsa nadaljevanja, po svoje je bilo zanimivo in trivialno ter nostalgično, ker je igral pač originalni Anthony Perkins, toda vseeno je bilo pod nivojem glede na original, kar pomeni, da je nekdanji zvezdnik izpadel dokaj patetično.

    Bates Motel? Hm, sliši se mi znano, druga ekipa je bila, to ven, nisem pa prepričan, če sem ga videl. Pozabil, predolgo nazaj je, kakšnega konkretnjega vtisa pa očitno že ni pustil.

    Detektiva, ja, super prizor, presenetljiv in šokanten.

  6. Andrej - 9.11.2010 ob 22:09

    Sicer katero nadaljevanje ti pa je najboljše?

  7. IZTOK GARTNER - 9.11.2010 ob 22:14
    IZTOK GARTNER

    Če me spomin ne vara, le prvo. Potem je bilo vse skupaj že precej patetično.

  8. Recenzija: Piranha « IZTOK GARTNER - 2.01.2011 ob 23:57

    [...] že v uvodnem prizoru, kjer se na čolnu sredi jezera znajde Richard Dreyfuss, stari znanec klasike Žrelo, ki umre še pred najavno špiro.  Kot Janet Leigh v Psihu, če še bolj pavšaliziram. Nova [...]

  9. Recenzije: True Grit, The Fighter, All Good Things « IZTOK GARTNER - 4.01.2011 ob 04:30

    [...] Zgodba je resda resnična, toda vseeno klišejska in na trenutke podobna celo legendarnemu Psihu Alfreda Hitchcocka. Dejansko prikaz patološke ljubezni, kjer moški pada čedalje globlje v svojo [...]

  10. Andrej - 27.02.2011 ob 18:56

    Najboljši filmi vseh časov so deležni najslabših rimejkov vseh časov.
    To bi držalo pri Psihu, katerega rimejk je totalno sranje. Pa ge je navsezadnje režiral Gus van Sant, Normana Batesa pa je igral Vince Vaughn, ki ne bi mogel igrati niti sence Perkinsa.
    Nedvomno najslabši rimejk vseh časov, kjer kot mojstrovina izgleda celo The Fog ali pa When a stranger calls.
    Je pa pokasiral udi nagrade za najslabšo režijo in igralce.
    Pa še kot zanimivosti: originalni Psiho je stal 800.000, rimejk pa 60.000.000. Adijo pamet.

  11. IZTOK GARTNER - 27.02.2011 ob 18:58
    IZTOK GARTNER

    Se povsem strinjam, a vendarle je treba priznati, da je šlo za čisto poseben rimejk, kjer je Sant skopiral prav vse prizore do pikice natančno. Tega ni naredil še nihče. Le barva je bila, to je bila edina razlika v samih prizorih, če me spomin ne vara.

  12. Andrej - 27.02.2011 ob 19:04

    Kritiki se ga spominjajo le kot “zanimiv eksperiment”
    Najbolj bedno pa je bilo prav to, da so igralci poskušali narediti podobno tudi pbrazno mimiko. To je izpadlo popolnoma bedno, Hitchcocka pač ne bodo nikoli dohiteli, približal se mu je tako ali tako le Brian de Palma z Sisters in Dressed to kill.
    Pa ali se ni dalo dobiti primernejšega igralca od Vaughna?
    Le kaj bi rekel Anthony Perkins?

  13. IZTOK GARTNER - 27.02.2011 ob 22:30
    IZTOK GARTNER

    Če sem iskren in če se prav spomnim (lahko da se ne, saj je dolgo odkar sem gledal rimejk), se mi Vaughn takrat ni zdel tako napačen, saj ga nisem poznal iz drugih vlog, ki so čisto nasprotje psihopata. Itak pa je bil nekaj svetlobnih let za Perkinsom, ki je bil vrhunski.

  14. Andrej - 3.03.2011 ob 17:43

    Psiha je AFI uvsralamed 100 najstrašnejših filmov vseh časov in je na prvem mestu! Uvrščen je tudi na seznam 100 najboljših filmov vseh časov in je osemajsti. Na seznamu je tudi citat Boy’s best friend is his mother, Norman Bates pa velja za drugega največe negativca v filmski zgodovini (prvi je Hannibal Lector, po Batesu pa je HAL,, Freddy Krueger…).

    Jaz se popolnoma strinjam. Kot je bilo že povedano: klasika in ena najboljših grozljivk vseh časov.

  15. IZTOK GARTNER - 3.03.2011 ob 18:00
    IZTOK GARTNER

    Povsem upravičeno in velika zamera akademiji, da je raje nagradila The Apartment in Psiha niti nominirala ni. Brez nominacije je ostal tudi Anthony Perkins, medtem, ko je Hitchcock dobil nominacijo iz seveda izgubil proti Billyju Wilderju.

    In pazi to, Hitch ni nikoli dobil oskarja za režijo, kar je taka krivica, da je ne bom razumel do konca lajfa.

    Častnega so mu dali, a to je kurac.

  16. Andrej - 3.03.2011 ob 19:11

    Pa je imel toliko dobrih filmov. Nekje sem pobral, da med kritiki nikoli ni bil preveč cenjen,oboževal ga je le Roger Ebert in bil eden redkih. Ima pa večino njegovi filmov pod Great movies.

  17. IZTOK GARTNER - 4.03.2011 ob 01:41
    IZTOK GARTNER

    Hm, dvomim, da ga kritiki niso oboževali. To prvič slišim, le akademija ga je vedno znova pozabila. Očitno so imeli v glavi, da je še čas. Je pa res, da je bila tudi konkurenca huda, pa da je delal pretežno le en žanr.

  18. Knox - 4.03.2011 ob 03:28

    Akademija ne mara grozljivk zato lahko nominirane prešteješ na prste ene roke ;)

    Drugače pa ima Andrej prav, Timesovi kritiki so Psihota dokaj medlo sprejeli in pohvalili samo cast. Observerjeva hišna kritičkarka Lejeunejeva pa je zaradi tega filma odstopila z mesta kritičarke po več kot tridesetih letih, ker je bila tako zgrožena in je do filma čutila samo gnus.

    Britanci so se pa Alfredu kmalu odpovedali.

    Je bil pa film odlično sprejet med ljudstvom, to pa. In je posledično sprožil veliki val posnemanja. od low budget Hammer filmov do Nanny z Bette Davis

    Problem je, da je večina takratnih filmskih veljakov, ki so imeli glavno besedo pri večjih medijskih hišah bila old school veteranov, ki je videla točno določene smernice, ki jih film ni smel prekršit. Psiho pa je za povrh prekršil še takratni kodeks kaj se sme in kaj se ne sme prikazat. Od nedolžnega splakovanja vcja, ki je bil takrat grda grda stvar, do neporočenega para v spalnici (oz celo postelji, če se ne motim), ki je poskrbel za kopico zgražanja. Potem gola scena pod tušem in tako naprej

    Kar sem bral te kritike in knjige na to temo se je bolj malo govorilo o filmu, tehniki, kinematografiji, …. Bolj se je govorilo o nemoralnih in gnusnih scenah. Vseeno se je pisalo leto 1960 ;)

    Človek je bil preveč kontroverzen in preveč ljudski za takratni čas. Mislim, da je bila v svojem času cenjena le Rebecca

  19. IZTOK GARTNER - 4.03.2011 ob 03:52
    IZTOK GARTNER

    Če se ne motim, so Jagenjčki prvi tak primer, da so tako močno slavili glede na žanr.

    Glede Hitcha, res je bil pred časom, tudi tehnično in je prav zato jezil šefe. Psiho pa itak, že zato hudo izven pravil, ker glavna igralka umre v prvi tretjini filma. To je bil največji šok za tiste cajte, če mene vprašaš.

    Še vedno dvomim, da so kritiki vihali nosove nad ostalimi njegovimi mojstrovinami. Nad Psihom ja (Walt Disney mu je prepovedal vstop v Disneyland), nad ostalimi dvomim, saj niso bili tako kontroverzni, da bi speljali mlin le na neprimerne scene.

    Rebecca, sicer eden njegovih top filmov po moji oceni, pa je dejansko edini, ki je dobil oskarja, a žal ni šel njemu, saj se je kot producent vpisal David O. Selznick. No ja, tudi Irvinga Thalberga je snel, kar ni slabo, a vseeno le tolažba za prezrte nominacije, kjer bi moral zmagati, saj je bil res odličen režiser.

    In pazi to, za Psiha je rekel: “To me Psycho was a big comedy. Had to be.”

    Itak, kaj pa druzga.

    Edini minus, ki mu ga dajem, je dejstvo, da je pizdil čez Briana De Palmo, ki ga je edini oponašal precej dobro.

  20. Knox - 4.03.2011 ob 04:17

    Pomoje so bili Jagenjčki res prvi. Sedaj z glave ne vem ampak sem skoraj 100%, da imaš prav. Exorcist je sicer imel deset nominacij vendar dobil le dva “nepomembna” Oskarja, potem pa je tu precej horrorjev, ki so dobili za kostume/zvok/make up

    Pa Rosemarys baby je imel stransko igralko za Oskarja.

    Daleč največji delež zmag imajo pač drame/zgodovinski epi in komedije. V tem vrstnem redu

    Ne vem kdaj točno se je začelo izogibanje Hitchcocka. Mogoče leta 48 z Vrvjo in homoerotičnimi podtoni v njem. I Confess je bil izredno nezaželjen v delih s katoliško večino v ZDA in ga niso niti vrteli. (pa na Irskem prepovedali), Marnie je imela tudi medel odziv in je bila pred svojim časom. Vertigo je bil s strani Timesa in Varietya označen za predolgega in dolgočasnega, Crowther s Timesa je raztrgal tudi Strangers on a Train

    Toplo sprejeta sta bila kot vem samo Rear Widow in North by Northwest. Kasneje še Ptiči.

    Pristop in teme so bile pač pred svojim časom. Je pa z današnjimi očmi čisto nepredstavljivo, ko niti ne opaziš in se ti vse zdi normalno.

    Določeno obdobje Hollywooda, ko so bili obsedeni s primernim. Se ne spomnim naslova filma, mogoče se boš ti. A veš tisti film od Cagneya, ko gre pomerjat obleko in je krojač malce gejevski? No, tisto sceno so po sprejetju kodeksa rezali ven. Kmalu bi cel film, ….

  21. IZTOK GARTNER - 4.03.2011 ob 04:44
    IZTOK GARTNER

    Sem pa v letu Jagenjčkov navijal za Bugsyja, če sem iskren:
    http://iztokgartner.blog.siol.net/2010/01/23/recenzija-bugsy/

    Je pa zanimivo, da so Jagenjčki slavili kljub temu, da so štartali na začetku leta 1991, če se ne motim, in bi jih po pravilih do podelitve že morali pozabiti. Dejansko so bili aktualni že na podelitvi iz leta 1991, če prav pomislim.

    Uf, Rosemary’s Baby, še ena odlična klasika:
    http://iztokgartner.blog.siol.net/2008/07/30/recenzije-rosemarys-baby/

    Komedije so imele prevečkrat težave glede igralcev, saj je akademija imela v glavi, da je to kao izi žanr. Kevin Kline je z Wando dokončno porušul ta kliše, če mene vprašaš, pa kasneje še Whoopi Goldberg v Duhu.

    Me pa včasih kak film, ki se mi sploh ne zdi oskarjevski, preseneti, da se znajde zraven in celo zmaga. Tudi oskarji so se prcej spremenili skozi leta. Ne še tako kot bi bilo treba, a vseeno.

    No ja, je bil pa Polnočni kavboj, ko je zmago slavil, poglavje zase:
    http://iztokgartner.blog.siol.net/2008/05/02/kulti-in-klasike-midnight-cowboy-1969/

    Očitno sem se motil glede Hitchcocka in kritikov, lepo da smo odprli to temo. A vseeno so bila petdeseta zanj zelo uspešna, od Vertiga dalje pa je bil itak na vrhu spet, vsaj do Ptičev, potem je šel spet malo v druge in manj komercialne fore, pa ostrino je začel izgubljati počasi.

    Cagney? Po moje bo kar Public Enemy ta film, ki ga opisuješ. Super zadeva, veliko boljša od enako prelomnega Little Caesar.
    Je bil pa kontroverzen tudi prizor, ko zabije grejpfrut v faco Mae Clarke:
    http://www.youtube.com/watch?v=k4R5wZs8cxI

  22. Knox - 5.03.2011 ob 01:05

    Bo ta, jap :) Se nisem mogel spomnit naslova. Vglavnem tisti krojač jih je zmotil pa so začeli rezat in odnesli še par scen (npr. tisto, ko sta na postelji) in kmalu bi vse. Hehe, mož od Mae Clarke je baje hodil v kino gledat samo tisti prizor.

    Težko je vedet kaj ima akademija v glavi, ker po Sting ni bilo nobene klasične komedije med dobitniki (pustimo komične drame), potem pa Oskarja faše Marisa Tomei. To je bilo in your face težaki. Evo vam lahkotnost pod nos, mi smo hip.

    Se pa da predvidet, da bodo teme under doga, ki premaga ostale (mislim, da je vsaj ene 10 športnih filmov bilo nominiranih), fish out of water, white guilt in pravičniške tematike imele lepo šanso za nominacijo

    Sicer nisem kaj preveč ljubitelj raznih you tube skečev vendar se moram ob temu vsekakor vedno nasmehnit. So kar zadeli bistvo :D

    http://www.youtube.com/watch?v=rbhrz1-4hN4

    Polnočni kavboj je bil tako dober film, da so morali spremenit tisto nenapisano “pravilo”, da x-rated film ne more biti nominiran, kaj šele zmagat.

  23. IZTOK GARTNER - 5.03.2011 ob 02:28
    IZTOK GARTNER

    No ja, tudi Sting je kriminalna komedija, ne povsem komedija. Je pa zame že The Apartment dokaj nekonvencionalna izbira za leto 1961. Tudi dokaj komična zadeva, seveda s primesmi drame. No ja, prava komedija je Annie Hall, če prav pomislim. Morda najbolj komičen film, ki je kdajkoli slavil oskarja za naj film.

    Marisa Tomei je bila res prvovrstno presenečenje, se strinjam, saj take vloge ponavadi ne zmagajo. Še posebej, ker je premagala tudi zelo resne konkurentke, recimo Vanesso Redgrave in Mirando Richardson.

    Največji underdog je bil Rocky, za moje pojme zasluženo, čeprav nekateri še vedno trdijo, da bi moral zmagati Network.

    Fajn posnetek.

    Jp, Polnočni kavboj je oral ledino. Povsem zasluženo.

    Mi pa še vedno ni jasno, da so lahko izpustili tako veliko res dobrih filmov, ki jih niso niti nominirali, kaj šele kaj druzga. Ne bom rekel lobi, rekel bom, slabi PR očitno.

  24. IZTOK GARTNER RAZMIŠLJA NAGLAS » Recenzije - 20.07.2011 ob 04:52

    [...] kjer je svoje seveda naredila tudi živce parajoča glasba, Hitchcockov pokol pod tušem iz klasike Psiho, drugi Krik, kjer žrtev leze čez nezavestnega morilca, Carpenterjevo pizdarijo In the Mouth of [...]

  25. » Recenzija: Scream 4 - 14.09.2011 ob 05:05

    [...] kot pravilno ugane Hyden Panettiere, ipak Psiho. [...]

  26. IZTOK faking GARTNER » Recenzije - 18.08.2012 ob 22:58

    [...] Kane Hodder, Adrienne Frantz, Shawn Hoffman, Priscilla Barnes, Amy Lyndon) Morilec, ki je navdihnil Psiha, Jagenjčke in Teksaški masaker. Kultni, hudo brutalni, perverzni in morbidni serijski morilec Ed [...]

  27. IZTOK GARTNER » Recenzije: The Girl, Chasing Mavericks - 28.02.2013 ob 13:50

    [...] kjer se je Hitchcock končal, se pravi v trenutku, ko se začne Alfred Hitchcock po velikem uspehu Psiha pripravljati na snemanje Ptičev, še ene svoje klasike, v kateri je mučil še eno svojo [...]

  28. IZTOK faking GARTNER » Recenzija: Side Effects - 12.07.2013 ob 20:02

    [...] znana fora tega filma, ki se s Tatumovo smrtjo šele dobro začne. Je pa to finta Hitchcockovega Psiha, kjer je v prvi tretjini filma kot veste umrla glavna igralka Janet Leigh. Drži, Soderbergh gre [...]

Na vrh

Komentiraj




Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !