Recenzije: American Beauty, American History X

18.01.2010 ob 23:30

AMERICAN HISTORY X (zda 1998, drama, režija: Tony Kaye, igrajo: Edward Norton, Edward Furlong, Fairuza Balk, Stacy Keach, Beverly D’Angelo, Elliott Gould)

Izvrstna karakterna študija, kjer mladenič Derek Vinyard, obritoglavi ljubitelj nacizma, nasilja in rasizma, s svojim hudo delinkventnim vedenjem močno navduši mlajšega brata Dannyja.

Filmi tipa American History X, se pravi filmi, ki se odločijo za frajerski prikaz tabu teme, vedno tvegajo, da jih bodo nekateri razumeli napačno, zgrešili njihov namen in poanto zgodbe obrnili povsem narobe. Natanko to se je recimo zgodilo pri mojstrovini Natural Born Killers, briljantni študija nasilja, ki je za seboj povlekla nekaj norcev, ki so dobili idejo, da bi še sami postali Woody Harrelson in Juliette Lewis. Podobne reči so se gotovo dogajale tudi pri kakšnem Trainspottingu, nič manj inspiracije pa ni marginalcem verjetno dal tudi American History X, izvrstna karakterna študija dveh bratov, ki prav zaradi odlične dramaturgije močno preseže tematsko podobni avstralski filmček Romper Stomper iz leta 1992. Jasno, ko se starejši brat spametuje in spreobrne, je za mlajšega prepozno. Nič čudnega, saj ne doživi pizdarije, ki strezni Dereka Vinyarda, za umor črnca obsojenega nacija (najprej mu ukaže naj ugrizne v pločnik, nato pa ga brcne v usta in mu zlomi čeljust), ki ga v arestu brutalno prebutajo in posilijo najbolj moteni sojetniki. Ali kot mu pojasni profesor Sweeney (Avery Brooks): “Vprašaj se, kaj ti je dobrega prineslo v življenju.« Da se Derek res popolnoma spremeni in znormalizira, dokazuje tudi prijateljstvo s temnopoltim jetnikom in seveda dejstvo, da si končno pusti rasti nekaj las na sicer vedno obriti glavi. Črnobeli flashbacki, ki gledalcu pojasnjujejo vzroke, zakaj je Derek kot mladenič zašel s poti, so vrhunsko vkomponirani v zgodbo, ki se nato osredotoči na junakovega mlajšega brata Dannyja, ki mu ni najbolj jasno, zakaj je Derek iz zapora prišel kot pussy. Drži, American History X, sicer za svoje dobro nasilni debi Tonyja Kayea, je zgodba o najstniku, ki bi rad nasilnega brata. Ki bi rad, da se njegov vzornik ne bi spremenil. In ki misli, da je nasilje najbolj kul stvar na svetu. Mladi Danny je med Derekovim bivanjem v zaporu namreč postal čisto pravi skinhead, se začel družiti z njegovo staro klapo in za sveto vzel vse, kar mu je natvezil preračunljivi vodja neonacistov Stacy Keach. Z drugimi besedami, to, kar je bil nekoč Derek, je sedaj Danny. Film je zelo dober tudi zato, ker Dereka postavi v sila neprijetno situacijo, kjer mora počistiti svojo mračno preteklost, kamor sodi tudi njegova darkerska punca Fairuza Balk, s katero v strastnem prizoru seksa film tudi začneta. In že ta seks je dovolj, da se vidi Derekov karakter. Že ta seks je jasen dokaz, da je močno zašel s poti in da potrebuje streznitev. Povedano drugače, prej je rabil seks brez čustev, zdaj rabi nežno ljubezen. Pred nami je torej zelo oster in globok film, ki se tu in tam resda malce pomatra z izjemno zahtevno tematiko, toda vseeno zvozi do konca in kompleksno zgodbo prikaže brez večjih brez napak. Beverly D’Angelo igra mamo, Elliott Gould njenega prijatelja, Edward Furlong je kot Danny izjemno prepričljiv in nepozaben, še boljši pa je seveda Edward Norton v vlogi Dereka, ki bi moral vložiti tožbo in namesto Roberta Benignija zahtevati oskarja za najboljšo moško vlogo leta. Divji, razgiban, dinamičen in dovolj kvaliteten film, ki mu pravzaprav ne moremo očitati ničesar. In da ne pozabim, Norton, vroč po Primal Fearu, je pri šefih dosegel, da so film zmontirali nekoliko po svoje in povečali njegov screen time, režiser Kaye pa je pobesnel, studio New Line tožil za celih 200 milijonov dolarjev in zahteval, da se njegovo ime odstrani iz najavne špice. Jp, ko se snema tako zelo zajeban film, zavre tudi ekipi.

Ocena: presežek

AMERICAN BEAUTY (zda 1999, komična drama, režija: Sam Mendes, igrajo: Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Chris Cooper, Peter Gallagher, Mena Suvari, Scott Bakula)

Da je akademija oscarja za najboljši leta dala filmu American Beauty, je bil sila pogumno dejanje. Vsaj toliko kot leta 1970, ko je zmagal Polnočni kavboj.

American Beauty je film o fasadah. Vseh tistih navidezno lepih in popolnih ljudeh, ki seveda skrivajo veliko umazanije. Torej film o ameriških vrednotah, ali še bolje, film, ki sesuje te vrednote in o ljudeh pove vse tisto, kar ne bi o njih izvedeli niti na anonimnem telefonu. Hudičevo realen film, torej. Podobno kot črna, izjemno provokativna in zelo dobra komedija Happiness, kjer smo se smejali celo pedofiliji, le da gre za bolj kvaliteten, bolj stiliziran in kompleksnejši prikaz zgodbe. Jasno, Happiness je bil za oskarje predivji, American Beauty pa preveč dober, da bi ga lahko prezrli. American Beauty je v bistvu nežnejša inačica filma Happiness, ki v primerjavi z ostalimi filmi seveda še vedno izgleda dovolj ostro, pogumno in drzno, saj pokaže vse tisto, kar bi drugi samo oplazili. Ker kjub temu ne gre čez rob in ker pogum ni le provokacija, marveč odlično vkomponiran del zgodbe, stvar štima v vseh pogledih. Jasno, American Beauty, ki so ga pri nas prevedli v Lepota po ameriško, je v svoji osnovi nizkoproračunski film, kar je dobro, zelo koristno in skrajno učinkovito. Zgodba se zavrti vrti okoli dveh družin. Prva je mešanica Addamsov, Bradyjev in Vojne zakoncev Rose, druga pa izgleda tako kot vse familije, kjer je bil oče ponosen in strog vojak. Prvo sestavljajo Kevin Spacey, njegova žena Annette Bening in njuna najstniška hčerka Thora Birch. Da Spacey vzdihuje za hčerkino loliti podobno sošolko Meno Suvari, ponoči izvaja masturbacijske akcije in se ves čas prereka s svojo ženo, ki pridno skače čez plot s poslovnežem Petrom Gallagherjem, seveda ne preseneča. To je pač film, ki ne pozna vrednot, ali še bolje, film, ki se na vrednote poserje. Hčerkica Thora Birch kot vsaka prava najstnica starša sovraži in prezira, kar je še ena kruta resnica družin, ki se skrivajo za fasadmi. In pozor, kljub anomalijam gre za tipično ameriško družino, za del lažnjive ameriške družbe, kjer si nihče ne upa priznati svojih grehov. Če malo pofilozofiram, lahko zaključi, da vse nekonvencionalne družine že dolgo časa niso več nekonvencionalne, saj nekonvencialnost že dolgo časa ni več nekonvencionalna, marveč nekaj povsem običajnega. Da štrliš, moraš biti po novem vsaj Fritzl. Drži, vsaka družina, ki da kaj nase, mora imeti vsaj eno veliko skrivnost, za katero ne vedo niti sosedje in najboljši prijatelji.  Ali kot sosedu, sicer bivšemu ponosnemu vojaku Chrisu Cooperju pove Kevin Spacey: «Žena me vara, meni pa je čisto vseeno.« Točno tako, anomalije so v moderni družbi nekaj povsem normalnega. Nori pa so tisti, ki so normalni. Prav imate, American Beauty je tudi film o malenkostih, o drobnih rečeh, ki lahko polepšajo dan. Ali kot Thori Birch razloži sosedov sin Wes Bentley: «Ti pokažem najlepšo stvar, ki sem jo kadarkoli posnel z videokamero,« in potem zavrti 15 posnetek vrečke, ki jo premetava veter. Jp, poba je kot Andy Warhol, le da ne rabi petih minut slave. Zelo črna komedija, čistokrvna satira ameriške družbe, enkratni Kevin Spacey in gola, takrat še ne polnoletna Thora Birch, deklica filmov Now and Then, Paradise, Monkey Trouble, Alaska, Hocus Pocus, Clear and Present Danger in Patriot Games. Tudi zato je American Beauty pogumen film, ki ruši tabuje. Vizualno prekrasen, eleganten, atmosferski in zelo realen, ko ga prime. Odlično zrežiran, še bolje odigran in danes kulten. Tudi zaradi prizora z rožami Mene Suvari in zapleta okoli homoseksualnosti, ki preseneti tudi glavne junake, kaj šele gledalca. Obvezno čtivo za vse filmoljubce, ki dajo kaj nase.

Ocena: presežek

 

15 komentarjev na “Recenzije: American Beauty, American History X”

  1. 0501 pravi:

    hah, a si vidu kaj sem isku po tvojem blogu pa kuj objavu :) respect.

  2. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Naključje, saj sta se oba filma vrtela za novo leto, če se ne motim, pa sem ju zato objavil, saj sta spet aktualna.

    Lahko pa tudi kaj več o njima poveš, če želiš.

  3. Geco pravi:

    Edward Norton je zame najboljši igralec svoje generacije in eden najboljših na svetu. Filmi kot so Primal Fear, American History X, Fight Club, 25th hour(osebno moj najljubši film od Nortona), Red Dragon, The Illusionist, skratka ni da ni… Baje je njegov nov film Leaves of Grass spet čista poeezija (On, Susan Sarndon, Keri Russel, Richard Dreyfuss), can’t wait…

  4. w33d w33d pravi:

    Oba sta tudi meni globoko segla in seveda kotirata zelo visoko na moji lestvici najboljših.

    @Geco se popolnoma strinjam, tudi meni je Norton eden izmed najboljših (in njaljubših) igralcev.

  5. Azem Bejta pravi:

    Kakorkoli, kdor je gledal american history x, je nujno obvezan k temu, da si ogleda tudi romper stomper…česar se politično korektni ‘hollywood’ ne upa dotakniti, si upajo ne samo dotakniti, temeveč temeljito zgrabiti s ‘politično korektnostjo’ neobremenjeni avstralci…

  6. Geco pravi:

    Priporočam tudi film This is England,s podobno tematiko neonacizma in obritoglavcev…

  7. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Geco, mene je razočaral v Hulku, pa tudi v The Illusionist ni tako dober kot je bil na začetku kariere. Mi je bil pa kul v Down in the Valley. Ne vem no, zdi se mi, da je malenkost zašel.

    Azem, tudi Romper Stomper je dober film, a American History X ga, kot sem že povedal, preseže, saj je bolj kompleksen in zahtevnejši.

  8. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Geco, dodajam še meni pravtako izvrstni Hooligans z Elijah Woodom.

  9. rockstar pravi:

    Si kdaj pogledal in preveril kaj pomeni American Beauty? American Beuty je vrsta vrtnice. Zares dober film z zelo slabim prevodom. Spet.

  10. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Finta je v tem, da naši večkrat prevajajo tudi po kontekstu in sami zgodbi filma. Nekajkrat zgrešijo, tokrat pa so, če vprašaš mene, odlično zadeli.

    Kako pa bi dala ti naslov?

  11. klemenix klemenix pravi:

    Jaz bi filmu american History X vendarle dal čisto 5ko :) S čim te je razočaral in izgubil tiste pol točke? :)

  12. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Nimam pojma, videl sem ga leta 1998, potem pa ne več, ocena je od takrat, morda malce prenovljena, nisem pa hotel spreminjati same cifre. Morda petke ni zaradi tega, ker je zgodba vendarle klišejska širše gledano. Ali zato, ker si petko zasluži drama, ki me vsaj petkrat strese tudi čustveno :)

  13. IZTOK GARTNER RAZMIŠLJA NAGLAS » Recenzije: Greenberg, Away We Go, The Runaways, Toy Story 3 pravi:

    [...] fimček, očarljiv, spontan, romantičen, tenkočuten in strašno zabaven, po Lepoti po Ameriško brez dvoma najboljši film Sama Mendesa, ki enkratno premeša dramo in komedijo ter naslika zgodbo [...]

  14. IZTOK GARTNER RAZMIŠLJA NAGLAS » Grossmann 2011: Šišanje, The Devil Rides Out, Dangerous Seductress, Morgane et ses nymphes pravi:

    [...] znajo dobrim igralcem v usta vtakniti prepričljive dialoge. Četudi gre za srbsko inačico filma American History X, ki ji lahko rečemo kar Serbian History X, film učinkuje sto na uro in mu tega ne gre zameriti, [...]

  15. IZTOK GARTNER RAZMIŠLJA NAGLAS » Hitra roba pravi:

    [...] naci in potem podlegel občutkom krivde. The Believer je film, ki mu manjka vse tisto, kar je imel American History X, torej le film, ki zaman lovi kvaliteto in nauk, da Žid za vedno ostane [...]

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !