Kako se je začel blaxploitation ali Velekurčonov megakomad

20.01.2009 ob 02:32

Nacionalna televizija je v soboto zavrtela odličen in nesramno spregledan Baadasssss, kjer se je režiser Mario Van Peebles vrhunsko poklonil kultni klasiki Sweet Sweetback’s Baad Asssss Song, s katero je njegov oče Melvin Van Peebles leta 1971 začel tako imenovani filmski žanr blaxploitation. Prav zato se mi zdi prav, da poleg Baadassssa, ki sem ga videl že pet let nazaj in za katerega si naša nacionalka zasluži vse mogoče pohvale, recenziram še original iz leta 1971.

Takole gre:

BAADASSSSS (zda 2003, drama, r: Mario Van Peebles, i: Mario Van Peebles, Nia Long, Joy Bryant, Saul Rubinek, Ossie Davies, T.K. Carter, David Alan Grier, Khleo Thomas, Paul Rodriguez, Vincent Schiavelli, Glenn Plummer)

Kako je Melvin Van Peebles posnel svojo znamenito klasiko Sweet Sweetback’s Baadasssss Song.

Ko je Melvin Van Peebles leta 1971 vendarle uspel dokončati svoj labodji spev Sweet Sweetback’s Baadasssss Song, pionirski film tako imenovanega blaxploitation žanra in zgodbo o porno nastopaču Sweetbacku, ki beži pred policijo, je vlogo svojih mladih let, vlogo dečka, kateri mora zadovoljiti ostarelo kurbo, zaupal svojemu sinčku Mariu, ki je bil takrat star komaj 13 let. Ker je bil prizor zelo nazoren, je njegovo mamo skoraj zadela kap, njegovi spomini pa verjetno niso bili kaj dosti prijetni. Nič čudnega, da je sedaj posnel film, kjer igra svojega očeta, ki bo posnel prav Sweet Sweetback’s Baadasssss Song in se lotil tudi prizora z ostarelo kurbo. To so bili namreč časi, kjer ni bilo prostora za črne filmarje in kjer se je moral pogumni Melvin ravnati po načelu Malcolma Xa, po načelu, da je treba za dosego cilja uporabiti prav vsa sredstva. Za sabo je imel resda komedijo Watermelon Man, štorijo o belcu, ki se je spremenil v črnca, toda hotel je narediti nekaj novega, nekaj prelomnega, nekaj za svoje črne brate, ki so se naveličali »moža«. Belega »moža«, ki jim krade sanje. Denarja ni bilo, odgovorne je okoli prinesel z lažjo, da snema črnski pornič, v najbolj kritičnem trenutku pa mu je na pomoč priskočil Bill Cosby in na mizo ruknil 50 tisoč zelencev. Ko je film vendarle prispel na velika platna, se je zgodil čudež, saj je v blagajnah pustil rekordnih 15 milijonov in se spremenil v največje komercialno presenečenje vseh časov. V najbolj donosen neodvisni film vseh časov. V film, ki je omogočil nov žanr in odprl pot Gordonu Parksu, ki je samo nekaj mesecev kasneje posnel nič manj prelomnega Shafta. In Baadasssss, spoštljivi, skulirani in sila insajderski poklon temu čudežu, je izvrsten prikaz pogojev snemanja neodvisnega filma, pogojev, v katerih se znajde režiser, ki nima denarja. Ki ima le sanje, za katere bi bil pripravljen tudi ubijati. In podatek, da ga režira sin človeka, ki je leta 1971 režiral original ter da ta isti sin tega očeta tudi igra, dela čisto klasiko. Pravo redkost sedme umetnosti. Edinstven izlet v čase, ki so umrli takoj po premieri filma Sweet Sweetback’s Baadasssss Song.

Ocena 4

null

SWEET SWEETBACK’S BAADASSSSS SONG (zda 1971, kriminalna drama, r: Melvin Van Peebles, i: Melvin Van Peebles, Simon Chuckster, Hubert Scales, John Dullaghan, Rhetta Hughes, John Amos, Mario Van Peebles)

»For all the brothers and sisters who had enough of the man.«

Melvin Van Peebles, oče režiserja Maria, ki nam je dal New Jack City, je leta 1971 na novo napisal zgodovino ameriške kinematografije in lastnoročno lansiral blaxploitation, trdo, provokativno, ostro, brezkompromisno in pogumno filmsko gibanje, samosvoj žanr, kjer so temnopolti filmarji v slabih desetih letih nasneli na tisoče takšnih in drugačnih kriminalk, v katerih je najdlje odneslo Pam Grier in Shafta, ki ga je kot veste igral Richard Roundtree. In stari dobri Melvin je na začetku sedemdesetih začel revolucijo, povsem novo, svežo, domiselno in seksualno eksplicitno podajanje sicer sila preproste zgodbe, kjer temnopolti porno nastopač Sweetback (igra ga seveda Melvin Van Peebles) beži pred policijo. Pred skupino belih rasistov, ki so zverinsko pretepli nekega črnčka. To je bilo za tiste čase seveda prehudo, zato je moral Melvin film posneti s svojim denarjem, za pomoč prositi svojega prijatelja Billa Cosbyja in upati na čudež. Na distributerja, ki si bo drznil v kina poslati oster napad na beli establišment, ki se povrhu tega fura tudi na porno imidž. Na zelo nazorne sekvence, kjer se vidi skoraj vse. Kjer se vidi tudi pedofilija. Prizor, v katerem ostarela kurba nase noge povleče mladega, še ne najstniškega pobiča (igra ga Melvinov sinko Mario Van Peebles), ki jo mora zadovoljiti. In to že med najavno špico, ki obljublja nekaj posebnega. Nekaj novega, prelomnega in neponovljivega. Nekaj, kar se bo zapisalo v zgodovino. In ko se je film končno le prebil v kina, so gledalci seveda ponoreli. Zgrabili vabo in ga spremenili v 10 milijonsko uspešnico. V čudež vseh čudežev. V edini pravi črni mirakul. Nič čudnega, glede na dejstvo, da je Melvin Van Peebles med snemanjem erotičnih prizorov staknil gonorejo, se pritožil na združenje režiserjev, zahteval odškodnino, ker se je pač poškodoval »na delu«, dobil denar in nabavil nekaj dodatnih kopij svojega filma. Če bi snemal danes, bi seveda staknil aids in dobil doživljenjsko rento, s katero bi lahko posnel tudi črnsko inačico Gospodarja prstanov.

Ocena 3 in pol

null

 

9 komentarjev na “Kako se je začel blaxploitation ali Velekurčonov megakomad”

  1. Escobar pravi:

    Exploitation films … ta žanr ma tud en kup poštenih filmov … Shaft je tud en izmed dobrih … čeprav orginala iz 71ga še nisn gledu .. poznam sam samuelovo verzijo …

  2. Escobar pravi:

    men je Porky’s trilogija en izmed favoritev v exploitation žanru ….

    pa tud Ilsa, she wolf of the SS trilogija mi je kr kool …

    si bom ogledu orginal Shafta — sploh nisn vedu da so že prej bli 3ije deli :)

  3. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Escobar, drži, posneli so cel kup kul filmov, žal po večini slabih in klišejskih, pa vendar nekaj prekleto dobrih in skuliranih. Novi Shaft je bil meni dober, pa vendar ti predlagam, da si privoščiš tudi stare tri, ali vsaj prvega.

  4. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Stari moj, zdaj pa malo mešava žanre. Tukaj govorim o blaxploitationu in ne o sexploitationu. V bistvu je dokaj podobno, le da so v prvem glavni črnci, se pravi, da gre za črno inačico drugega. In zgornja dva filma sta neposredno povezana z blaxploitationom.
    Glede Ilse, odbita zadeva, ja. Ampak samo prvi del, pol pade kvaliteta in se začne vse skupaj preveč ponavljati.
    Porky’s pa ne bi štel zraven, saj je najstniška komedija. Pač predhodnik Ameriške pite.

  5. Escobar pravi:

    ja ne ne narobe si me razumel pa js sn narobe napisu … js pravim za exploitation žanr …. k se pol deli na blax, pa nazi, pa sex, pa biker movies … drgač pa ja js sn zašel mal iz teme, kr se sta zgorna filma blaxploitation …

  6. Escobar pravi:

    drgač pa porky’s spada pod exploitations filme … sexploitation … če se ne motim … drgač pa niso vsi ti filmi grindhouse-i tud? …. to js nisn nikol najbolj zašteku, kire filme štet pod grindhouse …

  7. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    A ha, zdaj razumem. No ja, saj si zapisal exploitation, pa sem očitno jaz pomislu, da misliš na blaxploitation, ker si pol omenu sam Shafta.
    Porky’s je zame le mladinska seks komedija in je ne bi štel v ta žanr. Je odlična na svojem področju, ampak premalo trashy, da bi bla sexploitation.
    Kaj je grindhouse, sta lepo pokazala Tarantino in Rodriguez. Zame pa so to tudi dvorane, kjer so te filme rolali, pa morda celo filmsko gibanje, če prav pomislim, pač B roba, med katero lahko štejemo vse, kar sva se menila.
    Drugače pa je teh exploitation podžanrov res malo morje :)

  8. IZTOK GARTNER RAZMIŠLJA NAGLAS » Recenzije pravi:

    [...] Mela Brooksa in na novo izumil žanr parodije. Enter the Dragon, The Wizard of Oz, Deep Throat, blaxploitation filmi, filmi katastrofe in sodišč ter številni vulgarni skeči. Pisana paleta, parodija vseh parodij, [...]

  9. IZTOK GARTNER RAZMIŠLJA NAGLAS » Recenzije: New Jack City, Boyz n the Hood pravi:

    [...] Mario Van Peebles, sin legendarnega Melvina Van Peeblesa, ki je v sedemdesetih začel žanr blaxploitation filma, je leta 1991 v glavo dobil eno najbolj norih idej vseh časov in raperju Ice Tju zaupal vlogo [...]

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !