LIFFe 2008: Gomorra

16.12.2008 ob 00:25

italija 2008, kriminalna drama, režija: Matteo Garrone, igrajo: Salvatore Cantalupo, Gianfelice Imparato, Maria Nazionale, Toni Servillo, Salvatore Abruzzese

Če je tole najboljši evropski film letošnjega leta, potem je evropski film v hudi krizi.

Gomorra je film, o katerem se letos govori zelo glasno. Morda celo najglasneje od vseh filmov, ki so prišli v naša kina. Govori se, da gre za novega Botra. Za novega Brazgotinca. Za mafijsko mojstrovino. Za najboljši film zadnjih stotih let. In za film, ki je tako zelo dober, da ga komaj preživimo. Kurac. Prav ste slišali, en velik in zajeban kurac. Gomorra ni čisto nič od tega, kar ste slišali. Še več, Gomorra je strašno daleč od tega, kar ste slišali. Gomorra je zelo navaden film, kjer ne boste našli niti enega samega presežka. Kjer boste našli preveč likov in preveč različnih zgodb, na katere se boste požvižgali. Liki so tako zelo prozorni in hitro pozabljivi, da jih pozabimo že med gledanjem. Ali še bolje, da nimamo pojma, da smo jih že videli, ko jih film pokaže drugič. Vse te različne zgodbe pa so tako zelo vsakdanje, da bi se lahko zgodile tudi sredi Ljubljane. Sredi Fužin, ali še bolje, sredi Kranja in Jesenic. Povedano še bolj iskreno, vse te zgodbe so tako zelo prozorne in brez karizme, da jih presežejo celo zgodbe iz Fužin, Kranja in Jesenic. Ali če hočete, tudi zgodbe iz Celja, Maribora in Kopra. Gomorra je hudičevo navaden film. Kot da bi ga sneli iz History Channela, ali še bolje, iz dokumentarca, ki ga je pozabila zavrteti tudi naša nacionalna televizija. Pač zgodba o italijanski mafijski organizaciji, kjer vlada boj za oblast, orožje in za denar. Boj, kjer preživijo samo najbolj iznajdljivi. In boj, ki bi ga že zjutraj dobila Tony Montana in don Vito Corleone. In pozor, mafijci izgledajo kot klošarji. Kot čefurji, ki so se spravili igrat nogomet. Tako zelo navadni in neopazni so. Taki, da jim ne verjamemo, da se sploh bavijo s kriminalom. Jebemti no, vsi tile gospodje so žalitev za mafijo. Modeli, ki bi jih družina Corleone zaprla v hlev. Prav zato me čudi, da so člani tako močne organizacije kot je Camorra. Klanovska združba, ki obvladuje tudi številne svetovno odmevne posle. In ki si denar nabira z mamili in jedrskimi odpadki. In pozor, vsi igralci so totalni amaterji, čisti naturščeki, kar naj bi dajalo občutek realnosti in kvazi dokumentarizma. Žal daje le občutek amaterstva in likov, ki jih ne bi kupili niti otroci v vrtcu. Z izjemo dveh mladeničev, ki sanjata o mafijski karieri in se sprehajata po robu. In prav ta dva mladeniča, ki bi rada postala Tony Montana, rešujeta tale močno precenjen film, ki so mu nasedli tudi v Cannesu. Kot sem rekel, če je tole najboljši evropski film leta, potem je evropski film v najhujši krizi zadnjih let. V jebeni recesiji, kjer celo povprečne film s klišeji proglašajo za mojstrovine.

Ocena 2 in pol

null

Povezave do ostalih filmov iz letošnjega festivala:

http://iztokgartner.blog.siol.net/2008/12/03/liffe-2008-the-house-of-mirth/

http://iztokgartner.blog.siol.net/2008/12/02/liffe-2008-distant-voices-still-lives/

http://iztokgartner.blog.siol.net/2008/11/29/liffe-2008-hunger/

http://iztokgartner.blog.siol.net/2008/12/06/liffe-happy-go-lucky/

http://iztokgartner.blog.siol.net/2008/12/11/liffe-2008-la-graine-et-le-mulet/

http://iztokgartner.blog.siol.net/2008/12/21/liffe-2008-el-orfanato/

 

44 komentarjev na “LIFFe 2008: Gomorra”

  1. filmoljub pravi:

    Film je prejel tako veliko prestižnih nagrad (posebna nagrada v Cannesu, hugo, evropski film leta) in nominacij (angl. za neodvisni film, palma, zlati globus, satelit), da to nikakor ne more biti naključje. Pa saj že če pogledaš IMDb, ima relativno visoko oceno. Pri tebi mi je najbolj smešno, da se nikoli ne vprašaš, zakaj je bil nek film vsem ostalim všeč, razen Gartnerju. Pač, a ne. Sicer pa – sto ljudi, sto čudi.

  2. fox pravi:

    Eh daj no … nič ne rečem, mogoče imaš celo prav in je dotični film res slab, kajti priznam, da ga še nisem videl. Vendar dvomim, ker si se za obesil na čisto napačne razloge zakaj naj bi bil slab.

    Zgodbe realnosti dejansko SO takšne kot da bi bile iz Fužin, Kranja ali Jesenic in “mafijci” dejansko SO čefurji v trenirkah brez osnovnega higienskega minimuma. Ker štos vsega je ravno to da so navadni in neopazni. Svet armanijevih oblek, finoče in glamurja iz Botra in Brazgotinca je mogoče kje kdaj obstajal …. v Ameriki (predvsem pa na filmskem platnu). Vendar realnost je nažalost točno tako gnila kot jo prikazuje Gomorra …. primitiven “čapac” te bo razbil za pest drobiža ker si jim pač v napoto …. tukaj ni nobenih velikih zgodb in spletk za 100 milijonov … dovolj je, da hočeš imeti pošteno smetarsko službo.

  3. barbara pravi:

    Mene pa zanima, po kakšnem principu si izbiral zgornja mesta? Zakaj ravno Kranj, Jesenice, Maribor, Celje in Koper + Fužine? A se po Mariboru Slovenija konča? In zakaj samo velika mesta? Zakaj dve mesti iz gorenjske in Ljubljana s Fužinami? Zakaj potem ni še Kranj s Planino in Maribor npr. s Taborom?
    Bi rekla, da si mogoče čisto naključno pisal, ampak glede na to, da je celih 5 vrstic recenzije namenjene fiktivnemu lociranju zgodbe v slovenska mesta, je to najbrž z namenom.

  4. lily pravi:

    Dvomim, da je film slab. Avtor pa ima velike probleme v Napoliju dobit stanovanje in mafijsci mu grozijo. Ravno zarad knjige, po kateri je posnet ta film, saj je povedal resnico in očitno je ljudje ne znajo sprejet.

  5. lily pravi:

    http://www.youtube.com/watch?v=I2sJf8l5wvc

    Še link, če kdo zastopi italijansko.

  6. a.r. pravi:

    komentarji nad mano, najprej si poglejte film in pol komentirajte. se strinjam z gartnerjem da je to kot film katastrofa- to je bolj en nizkoproračunskih dokumentarec z vsebino, ki jo imajo tretjekategorni filmi. če pa je dobil nagrade pa še ne pomeni da je ljudem všeč. moulin rouge je npr. dobil tudi nagrade- tudi oskarja in je meni npr. za kurac film

  7. filmoljub pravi:

    Ne pametnjači. Film sem si ogledal. Gre za kompleksno in dramaturško zahtevno dramo (kar je dovolj, da je nekateri ne razumejo), ki je posneta karseda veristično in slogovno dokumentaristično (pa prav nič “kvazi”), zato verjamem, da marsikomu ne sede. Zagotovo ne bo navdušila bebastih mladoletnikov z IQ-jem številke noge, ki orgazmirajo ob debilizmih kot je Hitri in drzni ter od mafijskega filma pričakujejo klišejsko romantično in akcijsko naspidirano streljaško obračunavanje. Če ta film kaj ni, potem vsekakor ni klišejski; in kdor na vse pretege razglaša, da je pametnejši od vseh evropskih filmskih kritikov in strokovne javnosti na najbolj prestižnih filmskih festivalih, češ da je film en “velik in zajeban kurac” in “povprečen amaterski kliše”, naj gre svoje vehementne filmske recenzije razlagat v vrtec za otroke s posebnimi potrebami, kjer bo zagotovo naletel na topel sprejem in vsesplošno odobravanje.

  8. Selemjan pravi:

    Bravo, Gartner, povedano iz gledišča povprečnega Američana, ki se zjokca, če v mafijskih filmih ni legendarnih citatov, karikatur tipa Joe Pesci, in “karizmazičnih” junakov.

    Ta film ne skuša očarati, temveč prikazati resničnost takšno, kot je – nelepo in brez glamurja. In to mu več kot uspe.

    Saj pravim, s takšnimi zapisi kar kličeš po negativnih odzivih sicer nekonfliktnih ljudi. Pa oprosti za ta post, samo glede na to, koliko časa si ti še z offtopici sral po mojem blogu, si lahko tudi jaz privoščim en prekršek.

    LP

  9. binčica pravi:

    Ja, mi2 z mojim sva tud gledala ta film, ker je bil ocenjen kao ful hud in dober in oh in spljoh ….in sva se na koncu filma samo spogledala in rekla: a to je to al kaj?…jaoooo
    mislim, men je bil kr neki…brez veze , res….
    sicer pa stvar okusa…

  10. Policaj Tone pravi:

    Gospod filmski kritik Gartner !

    Mislim da bi bilo dobro da bi prej prebrali knjigo po kateri je posnet ta film.

  11. Arbiter_universale pravi:

    Policaj Tone,

    vstavite si pendrek v anus, malce brožajte, potegnite ven in počakajte 5 minut in boste videli kako se boste olajšali.

    LP,Arbi

  12. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Filmoljub, seveda se vprašam zakaj je bil film tolikim všeč. Še posebej, ker meni ni bil. A ker ne ližem riti in ker mi ni nerodno razmišljati s svojo glavo, povem kar mislim tudi pri takem filmu. Pa kaj. Velikokrat se zgodi, da so mnenja zelo deljena tudi pri velikih mojstrovinah. Okej, več jih meni, da je nek film krasen, pa vendar se najdejo nekateri, ki v njem ne vidijo nič posebnega. Tak primer je bil recimo Forrest Gump. Za mnoge klasika, za Leonarda Maltina pa nič posebnega. Pa kaj, mnenja so različna. In Gomorra zame ni čisto nič posebnega. Še več, čisto navaden film, ki je očitno prišel ob pravem času na pravo mesto in pobral pozornost ter nagrade. Očitno je konkurenca zelo slaba, ali pa so ljudje res močno pogrešali kak evropski mafijski film. In ja, svoje otročje žalitve pojdi pisat drugam. Tukaj se menimo o filmu.

    Fox, očitno sem kar se mafije tiče zelo staromoden.

    Lily
    , avtor knjige ja, avtor filma pa ne.

    AR, Moulin Rouge je bil tudi meni totalno zanič.

    Selemjan, lepo, da si se oglasil.

    Binčica, točno tako, pričakuješ veliko, dobiš pa zelo malo.

    Tone, zdaj je, kar je.

  13. filmoljub pravi:

    Otročje žalitve? Poglej malo, kakšne primitivizme pišeš sam in na kako nizki ravni enoceličarja razmišljaš v svojih kvazirecenzijah, potem pa sodi druge. Da se “tukaj menite o filmu”? Res? Očitno ob pomoči raznih udov in drugih straniščnih metafor, ki ti pomagajo, da se tako prefinjeno izražaš. Marcel je gotovo ponosen na svojega vdanega posnemovalca.

  14. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Filmoljub, jaz pišem o filmu. Ti pišeš o meni. Kaj tle ni jasno?
    Če si osebno prizadet, ker mi Gomorra ni bila kul, pa svoje frustracije zdravi pri psihiatru.
    LP

  15. filmoljub pravi:

    Komentatorji pač odgovarjamo na tvoje prispevke – če te to moti, pa onemogoči komentarje ali pa me zbriši, to sem ti že povedal. Nisem prizadet, ker ti film ni bil kul, ampak me moti, da nekdo, ki se kao ima za filmskega kritika in poznavalca, tako prepričano (in vulgarno) širi svoje mnenje o tem, kako zelo zanič je film, ki mu velika večina večjih poznavalcev, kot boš kdajkoli ti, pripisuje pomembne cineastične (pa tudi širše družbene) odlike. Moti me, ker ne argumentiraš, kaj ti ni bilo všeč, ampak napišeš, da je to en “velik in zajeban kurac”. Moti me, ker ta tvoj beden blog bere neumna in dojemljiva mladina, ki še nima izoblikovanega mnenja, in si glede na tvoje idiotske umotvore potem ustvari napačen vtis. Te zanima še kaj?

  16. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Filmoljub, moje mnenje o Gomorri je takšno kot je. Če je tvoje drugačno, je pač drugačno. Svojega sem dodobra argumentiral v recenziji. In ja, mojemu blogu pripisuješ prevelik pomen. Celo takšnega, da bi s svojimi zapisi kvaril filmski okus slovenske mladine. Ta pa je dobra. In on meni o pretiravanju :)
    Stari moj, čuden patron si. Ko se strinjaš z mano, si okej, ko se ne, zelo hitro padeš na nizek nivo in začneš čvekati o meni in ne o filmu. To je stari moj zelo bedno in to je pravo kvarjenje slovenske mladine, ki dobi občutek, da se lahko pogovarja na tako poceni način.
    Kot sem rekel, jaz pišem o filmu, ti pišeš o meni. Razlika je očitna.
    In ja, vtis si bo vsak ustvaril sam. Ne s tvojo in ne z mojo pomočjo. Če ti to ni jasno, pa si res čudak :)

  17. Arbiter_universale pravi:

    De gustibus non est disputandum.
    To se že v pomožni šoli naučijo, ko si lase pulijo kateri bonbon je boljši.
    Tukaj si pa nekateri na višjem nivoju skušajo lase puliti okoli tega, kateri film je boljši. Isti kur(e)ac.

    LP,Arbi

  18. filmoljub pravi:

    Kaj pa je čudnega v tem, da sem vsaj dosleden: ko se strinjam s tabo, to vedno povem. Ko se pa ne, pa to tudi povem. Če sem zaradi NAČINA, kako to povem, čuden patron, pa tudi prav. Nikoli nisem trdil, da nisem.

  19. filmoljub pravi:

    Arbiter_universale: prav imaš. :)

  20. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Arbi ima vedno prav :)

  21. Pris Pris pravi:

    Iztok, meni se zdi, da si preveč zastrupljen z glamurjem in “ameriškimi sanjami” Vita Corleoneja in Tonyja Montane, da bi lahko dojel kruto realnost prave mafije (oz. Camorre).

    Mafijcev tipa Corleone ni več že vsaj 50 let, praktično od takrat, ko se je mafija začela ukvarjati z drogo in se je morala povezati z dobavitelji z vzhoda, hkrati pa se boriti proti drugi generaciji gangsterjev iz ulice. Montana pa ni bil nič drugega kot “čefur”, ki se je odel v fensi obleke in obedoval v finih restavracijah, še vedno pa se je obnašal “čefursko”. Morda je bil bolj realen, vseeno pa je bil pretirano glorificiran.

    Gomorre še nisem gledal, strinjam pa se s foxovim komentarjem. Lahko da je film res zanič, ampak argument za to ne more biti neglamuroznost prikazanih mafijskih poslov. Gomorra je bistveno manjša fikcija od npr. Botra.

  22. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Pris, glavna kritika Gomorre je v prevelikem številu likov in prevelikem številu različnih zgodb, ki so vsaka zase premalo močne in izrazite, kar pomeni, da gledalca zmedejo in da mu ne dovolijo, da bi padel v dogajanje in začutil kakšno usodo. Očitno si premalo natančno prebral mojo oceno in se preveč osredotočil na napačne stvari.
    Po drugi strani pa je res, da mi sedejo klasične mafijske sage in da je lahko tudi tu majhen razlog, da mi Gomorra ni bila všeč.
    In ja, glavna junaka sanjata o tem, da bi postala Tony Montana, eden izmed njiju po govori z istim glasom kot mafijci v Botru. Prav zato sem vse tole tudi omenil.

  23. Jani pravi:

    Gartner ima tokrat vec kot prav. Film je hudicevo precenjen.

  24. Ben Tilnik pravi:

    “Stari moj, čuden patron si. Ko se strinjaš z mano, si okej, ko se ne, zelo hitro padeš na nizek nivo in začneš čvekati o meni in ne o filmu.” Prajsles….

    “Fox, očitno sem kar se mafije tiče zelo staromoden.” Ali pa nerealen, v smislu, da menjaš fiktivne podobe in podobe realnega.

  25. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Bentilnik, imam občutek, da filma še nisi videl in da spet govoriš na pamet.
    Če pa že govoriva o realnosti, pa si raje zarolam dokumentarec na History Channelu.

  26. Drugi štuk pravi:

    Ko berem Gartnerjeve recenzije, se mi filmska umetnost dobesedno zagnusi. Še več: ko berem Gartnerjeve objave, se mi zagnusi svet, v katerem živim. Še dobro, da obstaja življenje onkraj Gartnerja.

  27. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Drugi, zakaj za vraga jih potem bereš? Si sadomazohist?

  28. markopigac pravi:

    Me res zanima kdo je filmu nabil kliše Boter ;)

  29. Maja pravi:

    Gomorre sicer še nisem videla,me pa zanima ker mora biti kar dober film.
    Ko sem gledala trail na youtubu,čeprav razumem italijansko sem takoj opazila da govorijo v neapeljskem dialektu,ki je zelo drugačen od pogovorne italijanščine.

  30. Maja pravi:

    Sicer sem si v zadnjrem času ogledala super italijanskih film-Comme Dio commanda,super film. Iztok moraš si ga ogledati.

  31. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Marko, pa ne, da si bil tudi ti med njimi? Pohvalno, kolega, pohvalno :)

    Maja, o čem pa se gre ta Comme Dio Commanda?

  32. Maja pravi:

    Ta film sem sicer videla ko sem bila v Italiji,v Rimu na tečaju italijanščine.
    Govori o zelo čudnem odnosu med očetom Rinom ter njegovim sinom 11-letnim Christianom,ki živita robu družbe v severni Italiji,njun edini prijatelj je Quattro Formaggi,mentalno bolan človek,ki živi sam in se še vedno igra z igračami ter je zaljubljen v pornozvezdo Ramono.
    Vendar ko ta Quattro Formaggi nekega dne opazi sošolko od Christiana misli da je ta pornozvetnica in postane obseden z njo ter jo neke deževne noči zasleduje zasleduje,…
    Konec je zelo zanimiv zato ti ga ne bom izdala,si moraš ogledati film.

  33. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Maja, sliši se zanimivo. Če dobim podnapise, si ga ogledam.

  34. Maja pravi:

    Jst sem si ga letos januarja v italijanskem kinu in moram reči da me je res navdušil,sploh super je bilo ker sem ga gledala brez podnapisov in tako še dodatno utrjevala svoje znanje italijanščine.

  35. Maco pravi:

    Res je preveč likov in različnih zgodb, ki gledalca zmedejo. Deluje mi kot kakšen dokumantarec.
    Nič posebnega, dal pa bi mu oceno 3.

  36. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Maco, končno spet nekdo, ki se strinja z mano :)

  37. spookymulder spookymulder pravi:

    Slučajno naletel na oceno tega filma Rogerja Eberta, ki mu je dal maksimalno oceno, v komentarju pa je med rugim zapisal:

    “The film is a curative for the romanticism of The Godfather and Scarface.” … “The film is based on fact, not fiction.”

    “There was astonishment that the Academy Awards passed it over for foreign film consideration. I’m not so surprised. The academy more often goes for films that look good and provide people we can care about. Gomorrah looks grimy and sullen, and has no heroes, only victims. … That is its power.”

  38. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Spooky, dobra interpretacija, s katero pa se kot vidiš ne strinjam. Akademija pa ga je prezrla, ker ni dovolj dober in je uspel nasrati le evropske gledalce. In ne pozabi, da sta imela tudi Puzo in Coppola nekja težav zaradi Botra, saj mafiji ni bilo jasno od kdaj poznata toliko običajev. Je pa res, da je taka vrsta mafije danes verjetno res doma samo še na filmu.

    Povedano drugače, Gomorra je Boter, ki ga je udarila recesija :)

  39. spookymulder spookymulder pravi:

    No, kot vidiš, je film “nasral” tudi Eberta, karkoli že to pomeni. :-)

    Povedano drugače, Gomorra je Boter, ki ne živi v romantičnih iluzijah mafije iz začetka dvajsetega stoletja, temveč spremlja dogajanje v 21. stoletju. ;-)

  40. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Spooky, ne pozabi, da je bil Boter posnet v sedemdesetih, kjer mafija še ni bila takšna kot je danes. Dogaja pa se še prej, torej je prikaz takšen kot mora biti. Sicer pa je primerjava z Botrom še najmanjši problem Gomorre.

  41. Geco pravi:

    Jst sm bral samo knjigo in lahko rečem, da je 1A. Saviano nam zgodbo podaja v poročevalskem slogu z lastnim komentarjem na zadeve, ki se mu odvijajo pred očmi in z dodatkom filozofskih misli, ki lepo pritečejo njegovi pripovedi. Bralec tekom pripovedi dobi močan občutek, kako zelo se Saviano sramuje kraja, kjer se je rodil in živel, vse bede in blišča Neaplja in okoliških mest in vasi. Ko prebereš, da je praktično cel italijanski jug (pa tudi Afrika ter Albanija in V Evropa) zastrupljen z odpadki, sever pa preplavljen z kokainom in heroinom se lahko samo vprašaš kam ves to pelje…

    Kot je že rekel Machiavelli: “Zmagovalci nikoli ne utrpijo sramote ne glede na to, kako zmagajo”

  42. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Skorajda prepričan sem, da bi mi bila knjiga bolj všeč.

  43. Geco pravi:

    Kaj še čakaš, vzemi knjigo v roke… ;)

  44. fluffy pravi:

    tista dva mulca sta se mi edina vtisnila v spomin iz filma, ki sta res dobro odigrala wnb mafijoza potem pa ju ubijejo zašpehani moški s pirom v rokah :D

    drugače pa film nič posebnega

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !