Recenzija: Eden Lake

14.11.2008 ob 22:21

anglija 2008, triler, režija: James Watkins, igrajo: Kelly Reilly, Michael Fassbender, Tara Ellis, Jack O’Connell, Finn Atkins

Morda najboljši triler vseh časov.

Da Eden Lake praktično ni dobil ameriške kino distribucije in da ga bodo brez dvoma prešpricale tudi naše dvorane, je jasno. Predober je. Predober za distributerje, predober za biznis, predober za gledalce, ki vedno padejo na veliko slabše filme. Točno tako, Eden Lake je tako zelo dober, da si modernih dvoran ne zasluži. Da ga je veliko bolje gledati doma in se mu zares posvetiti tako kot je treba. Eden Lake ni le film. Eden Lake je šok na kvadrat. Tako močan, da ga boste komaj preživeli. In tako hud, da vam odsvetujem ogled. Res je, Eden Lake je film brez napake. In film, ki je tako zelo dober, da bi si lahko privoščil vsaj dvesto napak. Četudi bi imel dvesto napak, bi bil še vedno brez napake. Triler, pustolovska srhljivka in grozljivka, kjer bi skupaj padel tudi Alfred Hitchcock. Zgodba o paru, ki ga sredi gozda terorizira skupina problematičnih mulcev. Nič posebnega. Celo kliše. Vendar narejen tako zelo prepričljivo, tako zelo šokantno, tako zelo realno in tako zelo ostro, da bi se lahko z njim obrili. Prav imate, Eden Lake klišeje obrača kot kombajn. Kot najboljši film leta. Kot film, ki bi si že v uvodu zaslužil oskarja za najboljši film. Tu ni patetike in hollywoodskih prijemov. Tu je boj za življenje in smrt, ki ga na tako enkraten način ne boste ujeli nikjer. Tu so preobrati, ki vam ne bodo pustili dihati. In zaključek, ki si ga ne bi drznil izpeljati noben drug film. Vrhunska atmosfera, divja energija, močan tempo, brezhibno doziranje napetosti, briljantne igralske kreacije neznanih obrazov, spretna režija, še boljša montaža in film, ki bi se lahko zgodil tudi v resnici. Nekje čisto blizu nas. Tu ni blefa, tu je samo kruta realnost, kjer ni prostora za happy end. Kjer ni prostora za odrešitev in maščevanje. Kjer je samo borba za preživetje. Posneta tako, da je ne moremo pozabiti. In tako, da dobimo občutek, da gledamo reality show. Da se odvija v resnici in v živo. Zajeban film. Tako zelo, da še zdaj ne morem verjeti, da sem ga zdržal do konca. In da je bil konec tako drzen, provokativen in brez možnosti za drugo možnost. Čista bomba in brez dvoma eden najboljših trilerjev vseh časov.

Ocena: 10/10

null

 

37 komentarjev na “Recenzija: Eden Lake”

  1. mgerencer mgerencer pravi:

    Bom preveril. Je pa vsaj po glavnih temi podoben francoskemu Them.

  2. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Misliš Ils? Nisem še gledal. Zgodba se sliši podobno, a to ne spremeni dejstva, da je Eden Lake hudičevo dobra pizdarija.

  3. Magdalenca pravi:

    Gledala, zato težko verjamem, da se je komu zdel dober, napet ali izviren… ;) ampak kaj češ, 100 ljudi 100 čudi

  4. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Pa mi naštej vsaj tri podobne filme, ki so bili boljši.

  5. Magdalenca pravi:

    mah, boljši/slabši je stvar okusa… ma ne, ni panike, samo res sem mislila da je ta recenzija šala, da se kdo heca

  6. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Vem, da je stvar okusa. Prav zato te sprašujem kateri trije so ti recimo boljši, saj ne morem verjeti, da ti tale ni nič posebnega in da nisi našla prelomnih prijemov ter rušenja vseh klišejev žanra.

  7. Tina M Tina M pravi:

    Meni je bil super film. Sem pa vesela, da punce niso posilili, ker bi s tem film dosegel vrhunec krutosti.

  8. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Še en dokaz, da film ruši vse mogoče klišeje.

  9. angelmanuel pravi:

    Hvala za spojler. Zaj vem, da je v filmu ne posilijo še preden ga grem gledat. Brezveze. Sem vedel, da ne bi smel brat komentarjev.
    Podobno sem se zajebal že pri lovcu na jelene kjer sem prebral kak se je končala ruska ruleta.

  10. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Angel, če bi ga šel gledat sam zaradi tega, pa tudi kurac. Ne skrbi, to ni bistvo filma.

  11. angelmanuel pravi:

    Jasno, da ga ne bi šel gledat samo zaradi tega. Ampak, če žensko preganja po gozdu neka tolpa je ena izmed možnosti tudi to, da jo lahko posilijo. No ta zdaj odpade. :D
    Pa dobro.

  12. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Angel, v tem filmu, ki podre večino klišejev, odpade. Prav zato je tako zelo dober. V vseh ostalih filmih bi jo seveda posilili.

  13. barbara pravi:

    Samo neka osnovna kultura vseeno veleva, da napoveš spoiler, preden ga izblebetaš, a ni tako?

  14. mgerencer pravi:

    Se strinjam. Tale spoiler je čisto nepotreben in bo spremenil moje gledanje filma, razen če bo zadeva na koncu ponudila res kaj še nikoli videnega in pričakovanega…

  15. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Barbara, kaj se pa ti pizdiš, saj filma niti gledati nisi mislila.

    Mgerencer, tako mali spoiler je tako nepomemben za samo zgodbo, da je res brez veze o njem govoriti. Kot da je zdaj to, da bejbe ne posilijo, prelomno za zgodbo in za ves film. Daj no, ne lomi ga.

  16. Tina M Tina M pravi:

    Vam izdam še to, kako se film konča, da boste videli, kaj je pravi spoiler? :)

  17. filmoljub pravi:

    Uf. Bom v kratkem pogledal še enkrat, potem pa napisal recenzijo. Film je svinjsko brutalna satira razslojenosti (angleške) družbe, kjer nevzgojeni otroci nižjega razreda rastejo v nasilju, brez moralnih zadržkov in s sovraštvom do vsega in do vseh (tudi do sebe). Eno večjih presenečenj leta in še en dokaz, kako prepričljiv performans lahko dober režiser (z dobrim scenarijem in dramaturgijo) doseže pri manj znani igralski zasedbi.

  18. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Evo, pa se spet v celoti strinjava. Lepo, da si tudi ti poštekal genialnost tega filma.

  19. filmoljub pravi:

    No, ja. Mogoče sem bil preveč optimističen oz. sem si ga prvič ogledal precej na hitro in površno.

    http://filmoljub.blogspot.com/2009/01/eden-lake-2008.html

  20. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Filmoljub, očitno je bilo drugo gledanje le razlog za iskanje napak. Škoda.

  21. fimoljub pravi:

    Saj v tem je (med drugim) namen kritike. Očitno ti pišeš vse recenzije na prvo žogo in brez objektivnega, treznega razmisleka. Saj s tem ni nič narobe – vsak po svoje, pač.

  22. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Jaoo stari, če bi čakal za vsak film dva meseca in bi si ga še enkrat ogledal, bi se mi jih nabralo preveč in ne bi zmogel napisati ničesar. Po svoje je logično, da nek film po drugem gledanju ni več tako dober, saj poznamo vse finte. Lahko pa se zgodi tudi obratno in nam je po drugem gledanju še boljši. Je pa veliko filmov, ki so nam bili nekoč odlični, pa se nam potem čez leta, ko jih spet gledam, zdijo slabi in nimamo pojma, kaj smo videli na njih. Skratka, ta tvoj sistem pri meni ne bi vžgal, saj bi se mi nabralo preveč dela.

  23. Tomozuki pravi:

    Film me je spomnil malo na “Zadnja hiša na levi” ali pa “Class of 1984″. Sicer dobra igra in kamera, ampak spet me je pustil razočaranega. Nekako tako kot, če bi se spravil k seksu pa na koncu ne bi bilo nič. Podobno je bilo z Descentom. Dober zaplet, na koncu pa ni razpleta oziroma tisti, na katerega celi čas računaš, da se bo po Hollywoodsko maščeval ali vsaj uspel pobegniti, te pusti na cedilu in izpade še malenkost bolj butast kot sam gledalec v dani situaciji. In potem se vprašaš, v čem je potem sploh bistvo zgodbe? Da prikaže razuzdano mladino nasilnih staršev, ki ti poleg Londona zaserje še angleško podeželje? O takih primerih lahko gledaš na Discoveryu vsak dan…
    Hollywood sploh ni tako slab kot mnogi trdijo. Kljub klišejem zna gledalcu podati zgodbo z začetkom, zapletom in zaključkom (rešitvijo problema) in mu povrniti večjo ali manjšo mero zadovoljstva za ceno kinematografske karte. Preverjena formula, ki načeloma uspe. Vsaj pri filmih na podobno tematiko nasilja – maščevanja. Oziroma kopičenje neke napetosti in potem ventil, preko katerega se ta sprosti. Vsaj za gledalca, če se že v realnosti ne more.
    Film te nekako pripravi do tega, da sodeluješ v mislih z glavnim protagonistom, na koncu pa ugotoviš, da ne upošteva logičnih rešitev do katerih je sam prišel. Recimo scena z walkie-talkijem. Najprej ni mogla do njega, potem ji je pa banda podrla vrata in omogočila prost dostop do njega, ampak ne, je pozabila kaj je sploh delala tam. In potem spet beži po gromozanskem gozdu, banda ji je pa ves čas za petami. Mislim, da tako uspešna še policija ni pri preganjanju ubežnikov, pa čeprav imajo pse. In ti mladeniči so tudi bolj neutrudni kot policija, saj so 24 ur na dan v tem gozdu. Kje sploh opravljajo osnovne življenjske potrebe? To je še hujše kot mutanti iz “Wrong turn”. Konec je šele cvetka. Če se postavim v vlogo gledalca menim, da ni nikogar, ki bi bil tako hudo butast, da bi šel v tisto hišo po pomoč, za katero ve, da tam stanujejo ravno te barabe, ki te želijo ubiti.
    Skratka, večini priporočam, da si raje ogleda katerega izmed v prvem stavku naštetih filmov.

  24. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Oba našteta močno preseže, tako dramaturško kot po izvrstnem tempu. Še posebej Zadnjo hišo na levi, ki je resda prelomen film žanra, a vseeno zelo poceni in dolgočasen. Nič boljši ni tudi rimejk. Oba imam spisana na blogu, če želiš lajko počekiraš.
    Tudi mene The Descent ni povsem prepričal.
    Hollywood posname veliko dreka, a tudi veliko dobrih filmov, sam v tem ne vidim težav, pač tako je, saj smo se že navadili.
    Huh, iskal si tako nevažne napake, škoda res. In kako za vraga naj bi vedela, da je napačna hiša? Kaj pa dejstvo, da so starši vedno in povsod na strani otrok, pa naj si bodo ti še tako problematični? Ta film to prikaže na vrhunski način na koncu.

  25. Tomozuki pravi:

    No, meni se noben od teh filmov ni zdel prelomen. Mogoče še najbolj “Irreversible”, ki je leta 2002 šokiral bolj kot katerikoli od teh omenjenih filmov, vendar je, kljub režiserjevi želji po inovativnosti, izpadel ceneno in nenapeto, saj ni upošteval preverjene formule stopnjevanje napetosti in potem ventil preko katerega se le-ta sprosti.
    Po dramaturški plati se mi noben od naštetih filmov ni zdel slab, mogoče je The Descent izpadel še najbolj patetično (podobno kot recimo AVP), ampak je že drugi žanr. Sploh ne pravim, da je “Eden Lake” slab film. Le na koncu filma je napetost še zmeraj v tebi in te pusti na suhem. Kot, da bi igral “Človek ne jezi se” brez konca. Ker bistvo vsake zgodbe je Jin-Jang, ravnovesje, belo črno… to ne pomeni, da na koncu ena barva izniči drugo. V prvem delu filma pač prevladuje ena, v drugem pa druga. In v “Zadnji hiši na levi” je bilo to ravnovesje dobro postavljeno: začetek, zaplet, vrhunec, zaključek… vse prvine dobre zgodbe. Pri “Eden Lakeu” pa se konča z vrhuncem. Ampak tega smo ljudje siti že iz realnega življenja in iščemo uteho vsaj v filmih.
    Hja, težko bi rekel, da sem iskal nepomembne napake. Sploh ne vem, kdo jih lahko spregleda, ker so tako ključne za zgodbo, da bi zaradi njih lahko šla popolnoma v drugačno smer. Sej res, da smo ljudje različno občutljivi za kakšne “kikse” v filmih, ampak zgodba s preveč napakami vseeno pusti mlačen priokus. Včasih se ti zazdi, da junakinja namerno tava po gozdu in sploh ne išče rešitve.
    Da odgovorim še na vprašanje o napačni hiši. Na začetku filma se s svojim zaročencem ustavita točno pred njo, kjer je na vrtu kup koles. Zaročenec se takrat odloči, da se mulariji maščuje za predrto gumo, torej bi morala vedeti, da je to edina hiša v celi Angliji, kjer ne bi smela kaj iskati. Ampak ona se odpravi točno tja…
    Glede zaščitniških staršev pa ne bom oporekal, ker je res, da mama koklja zmeraj želi zaščititi svoje piščance. Precej realen prijem iz vsakdanjega življenja… mogoče edino ne preko trupel.

  26. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Tudi meni se ni zdel prelomen, toda v sedemdesetih je bil, saj pred njim na tak način še nihče ni posnel filma, to mu je treba priznati, pa če hočeš ali ne.
    Nepovratno je mojstrovina, res čudno, da te ni prepričala.
    Za firbec, kateri filmi pa so te prepričali, znotraj žanra “grozljivke” seveda?
    No ja, četudi te je zaključek za razliko do mene pustil hladnega, imaš pred tem celo kopico res dobrih sekvenc, pa če mene vprašaš, zelo realno atmosfero in dogajanje, ki bi se lahko dogodilo tudi v resnici. Jaz tega nisem vzel kot napako, meni je bilo všeč vse.
    Hm, kaj pa če je tako zelo zjebana in zmedena, da na začetek preprosto pozabi in samo upa, da jo bo kdo rešil, ker je končno našla neke ljudi?
    Tudi preko trupel, bodi prepričan, če je le možnost, da ni preveč na očeh javnosti seveda.

  27. Tomozuki pravi:

    Prelomen, če upoštevam remake “Zadnje hiše na levi”. :) Originala še nisem imel priložnosti videt, ampak upam, da si ga bom kmalu lahko ogledal.
    Zadnje čase me sicer nobena “grozljivka” ni posebej prepričala. Ne vem, sem že navajen vsega ali pa se kvaliteta izgublja? Eden Lake je sigurno šokiral, manjkal mi je samo nek maščevalni konec v smislu zadoščenja gledalcu. Če izvzamem znanstveno fantastiko potem mi je še zmeraj všeč The End (od Carpenterja), Duel (Spielberg), Devil in Amily Rose, The Hitcher (remake, originala še nisem videl), Orphan… toliko kolikor se jih spomnim iz glave. Ne bom trdil, da so mi bili najboljši, so pa bili toliko nad povprečjem, da sem si jih zapomnil. Pogrešam tudi kakšen remake Stalkerja od Tarkovskyga glede na to, da zdaj že imamo tudi PC igro iz katere bi se dalo izvleči precej kvalitetnega materiala (čeprav tematika ni čisto ista), ki jim ga je takrat malo manjkalo.
    Eden Lake me ni pustil hladnega, napačno si razumel. Pustil me je samo napetega, polnega negativne energije, ki je med filmom nisem mogel sprostiti. Z ostalim navedenim se pa strinjam. Seveda je možno, da kakšna taka zadeva sploh ne pride na plan. Ampak kot sem rekel, če bi si želel, da film name pusti takšen vtis, bi raje prebral članek o okrutnem umoru in neznanem storilcu oziroma si ogledal kakšen dokumentaren film na katerem od dokumentarnih kanalov. Realnost boli, film pa lahko ponudi svojo zgodbo in vsaj malo priredi zgodbo, da gledalca čisto ne zamori :) Čeprav so nekateri že naveličani “happy endov”…

  28. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Ne, prelomen tudi žanrsko. Meni osebno resda slab, a kultna roba, kjer je Craven dejansko prvi na tak način pokazal posilstvo, smrt z žago in žensko, ki odgrizne penis napadalcu. Te stvari danes niso nič posebnega, za začetek sedemdesetih pa so bile nekaj povsem novega.
    Hm, kaj pa francoske zadeve Inside, Haute Tension in Marytyrs? Tudi ne?
    Duel je odličen, The Hitcher je odličen original, rimejk pa katastrofa, The Exorcism of Emily Rose pa je navdušil tudi mene. Orphan? Uf, meni je bil grozno slab.
    Čudno, da kritiziraš Eden Lake, v isti sapi pa hvališ Orphan in rimejk Avtoštoparja, nekako ne gre skupaj :)

  29. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    In ja, kaj za vraga je The End od Carpenterja? Si se zmotil, si mislil The Thing ali The Fog?

  30. Tomozuki pravi:

    Hm, ne vem za francoze, si jih bom pa ogledal ;) Hvala za naslove. Orphan mi je bil všeč tako zaradi igre (predvsem Fuhrmance) kot napete vsebine, mogoče tudi ne čisto predvidljivega razpleta, ko misliš, da vsi preživijo. No, ne tako kot pri Eden Laku, ko ti konec ne poteši niti kančka maščevalnosti. Sicer pa res, tako kot je omenila Magdalena zgoraj: 100 ljudi, 100 čudi. Eden Lake me je precej zmotil zaradi omenjenih zadev zgoraj, sicer pa ni bil slab. Ne me narobe razumet.
    The End, moja napaka. Assault on Precinct 13 sem mislil ;)

  31. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Hm, meni je bil strašno poceni, dolgočasen in nezanimiv.
    The End in Assault on Precinct 13? Kako se lahko tako zelo zmotiš v naslovu :)

    Prilagam pa tudi recenzije za filme, o katerih se meniva:
    http://iztokgartner.blog.siol.net/2009/07/26/recenzija-the-last-house-on-the-left/
    http://iztokgartner.blog.siol.net/2008/09/18/kulti-in-klasike-the-last-house-on-the-left/
    http://iztokgartner.blog.siol.net/2009/10/11/recenzija-orphan/
    http://iztokgartner.blog.siol.net/2010/02/03/recenzije-a-linterieur-two-bits-me-and-you-and-everyone-we-know-cj7/
    http://iztokgartner.blog.siol.net/2009/03/17/recenzija-martyrs/

  32. » Recenzije: The Strangers, Beverly Hills Chihuahua pravi:

    [...] jim ni storil nič žalega. Niti tega, kar sta podobni mulariji morebiti storila junaka mojstrovine Eden Lake, kjer se je zgodba vrtela na podoben način. Prav imate, mularija jih muči za zabavo. Pač samo [...]

  33. IZTOK faking GARTNER » LIFFe 2008: Hunger pravi:

    [...] efektov, kaj pomeni še večje trpljenje, pa je okusil tudi v istega leta posneti mojstrovini Eden Lake, kjer ga je lovila skupina preveč razposajenih najstnikov. In da ne pozabim še enkrat, režiserju [...]

  34. konjicek pravi:

    Ojej kaksne ti pises. Pa a ti kdaj preberes za seboj? Jao no.

    Sicer pa lol, stari komentarji kjer se s filmoljubom lepo pogovarjata. Res lol.

  35. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Jp, tudi Filmoljub se je znal včasih lepo obnašati do mene. Potem se je mu je pač zasukalo, jebat ga :)
    Glede prvega stavka, ne bluzi, povej point?

  36. konjicek pravi:

    Point je da to ni recenzija ampak spis za 4. razred.

    Ja tole me pa res cudi. Ocitno sta se enkrat le ujela

  37. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Večkrat sva se ujela, brez skrbi.
    Glede mojega pisanja, če ti je mimo, ne beri, ne komentiraj, čisto preprosto. Če torej nimaš nič za povedati o filmu Eden Lake, spidzi. Ajde.

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !