Kulti in klasike: Apocalypse Now – Redux

5.10.2008 ob 10:00

zda 1979, vojna drama, režija: Francis Ford Coppola, igrajo: Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall, Dennis Hopper, Harrison Ford, Larry Fishburne, Frederic Forrest, Albert Hall, Sam Bottoms, G.D. Spradlin, Scott Gleen, Colleen Camp

Film, ki je namesto vojnih filmov končal kariero Francisa Forda Coppole.

Budžet, ki je zrasel na 40 milijonov dolarjev.Tajfun, ki je zdelal snemalne sete in ustavil produkcijo. Po nekaj snemalnih dnevih nagnani Harvey Keitel. Pretirano zrejeni Marlon Brando. Maratonsko snemanje na Filipinih. Robert Redford, Jack Nicholson in Al Pacino, ki so rekli ne, hvala. Steve McQueen, ki je bil predrag. George Lucas, ki je hotel sprva posneti dokumentarec in se potem umaknil. Za 24 ur posnetega materiala. Martin Sheen, ki ga je med snemanjem ruknil infarkt. In Francis Ford Coppola, ki je hotel posneti najboljši, največji in najbolj odmeven film vseh časov. Film vseh filmov. Film, ki bi končal vse filme. In film, po katerem mu ne bi bilo treba posneti nobenega filma več. Apokalipsa danes, sicer Tanka rdeča črta dvajset let prej, ki so ji zaradi prekoračitve proračuna in predolgega snemanja rekli kar Apokalipsa nikoli, resda izgleda kot najboljši film vseh časov. Kot film, ki kot za šalo postreli vse ostale filme. Tudi v novi, podaljšani verziji, kjer psihedeličnost useka še bolj direktno. Izredno pogumno, direktno in vizionarsko. Nič čudnega, da je ameriško obrambno ministrstvo ni hotelo podpreti in da ga jo je moral Coppola skoraj v celoti financirati iz svojega žepa.

null

Zgodba o poročniku Benjaminu Willardu (Martin Sheen), ki ga pošljejo v Vietnam, da bi poiskal in likvidiral kontroverzno zloglasnega polkovnika Walterja E. Kurtza (Marlon Brando), je namreč prehuda tudi za leto 2004, kaj šele za leto 1979, ko je finančno popolnoma pogorela. Še posebej zato, ker si upa dlje kot Altmanov M.A.S.H. Ali če hočete, dlje kot Ciminov Lovec na jelene. Le kje boste med vietnamsko vojno lahko ujeli polkovnika (Robert Duvall), ki hoče sredi bitke surfati na divjih valovih. Vojake, ki v posteljo dobijo popularne Playboyjeve zajčice (Colleen Camp, Linda Carpetner, Cyndi Wood). Poročnika, ki se spusti v filozofijo s francoskimi zavezniki. Ameriško bazo, kjer nihče ne ve, kdo je njihov vodja. Norega polkovnika, ki odseka glavo ameriškemu vojaku (Frederic Forrest). Vojake, ki zaradi majhnega psička postrelijo celo vietnamsko vas. Novinarja (Dennis Hopper), ki je še bolj nor od zloglasnega polkovnika. In seveda polkovnika, ki zgodaj zjutraj obožuje vonj napalma. To je mogoče samo v Apokalipsi danes, v četrti zaporedni klasiki Francisa Forda Coppole, ki je, roko na srce, leta 1979 posnel svoj zadnji film. Svoj labodji spev. Svoj odfukani vrhunec, po katerem ni bilo vrnitve. Apokalipsa zdaj je čisti nihilizen. Odbiti egotrip, ki nas pelje globoko v srce ameriških vojakov. Tako globoko kot noben drug film. Prav zato pozabimo na počasnost in na hudo dolgo minutažo. Prav zato pozabimo celo na morebitne napake in na dejstvo, da se igrajo z našimi možgani. Apokalipsa zdaj je čistokrvni šok. Prvinska pizdarija, ki ji zlepa ne boste našli para. Čisto pravi slasher movie, kjer na koncu istočasno zverinsko zakoljejo človeka in govedo. Popotovanje v srce teme, kjer se je izgubil tudi Francis Ford Coppola. Izjemno močan film. Pripovedno in scenografsko. Film, ki zadane in ne spusti do konca življenja. Kot Kubrickova Odiseja 2001, le da se namesto Straussa rola Wagner.

Ocena: 9/10

null

 

24 komentarjev na “Kulti in klasike: Apocalypse Now – Redux”

  1. filmoljub pravi:

    http://filmoljub.blogspot.com/2008/10/apocalypse-now-1979.html

  2. filmoljub pravi:

    Ne vem sicer, zakaj govoriš o “labodjem spevu” in o tem, da je bil to “zadnji” Coppolov film. To ne drži niti metaforično niti dejansko. Po tistem je posnel še tretji del Botra, pa Cotton Club, pa Draculo, da ne govorimo, koliko filmov je produciral in bil udeležen pri produkciji.

    btw, blog ti ne dela. Če hočem prilepit link, je no go. Zato naj se pač tisti, ki si morda želi prebrati še mojo recenzijo tega filma, potrudi klikniti na zgornji link na moj blog. ;)

  3. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Filmoljub, vse to je rečeno v smislu težav in norosti, ki so nastajale med snemanjem. Navsezadnje, delali so ga cela štiri leta.To ne more biti drugega kot zadnji film. Vsaj v prenesenem pomenu. Če v nek film vložiš toliko poguma in energije kot je Coppola v Apokalipso, potem je zadnji film edina poštena oznaka. Vse ostalo bi bila žalitev.

    Glede pripenjanja linkov pa sem ti že pojasnil, da gre za aksimet spam, ki mi poleg neželenih reči žal v moderacijo porine tudi vse, kar kdo pripne v komentarju. Dokler ne odobrim, ne pokaže, a to ne pomeni, da čakaš dolgo, saj redno čekiram kaj se dogaja med komentarji, ki so v moderaciji.

  4. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    No vidiš, da dela. Evo tvojega linka :)

  5. filmoljub pravi:

    Sploh te ne razumem, kaj hočeš povedati. Ali ti je jasno, koliko časa je Lynch delal Eraserheada? In mu boš zato rekel “njegov zadnji film”? Ali pa koliko časa je Raimi delal Evil Dead? O kakšni žalitvi govoriš? Brez zamere, jaz te ne razumem. Ni pa nič narobe s tem, če se glede nekaterih filmov ne strinjava, to sva itak že ugotovila.

  6. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Stari moj Eraserhead in Evil Dead nista Apokalipsa zdaj. Apokalipsa zdaj je nekaj čisto drugega. Čisti egotrip, ki te strga. In snemali so ga v pravi džungli. Torej na lokaciji, ne pa v eni sobi kot Eraserheada. Ne lomi ga s to primerjavo. In če sva poštena morava zaključiti, da Coppola po Apokalipsi ni več posnel tako velikega in prelomnega filma. Kljub tretjemu Botru in Draculi. Zame je to njegov zadnji pravi film. Po takem filmu lahko greš samo še navzdol. Ni variante, da ga presežeš ali ponoviš.

  7. filmoljub pravi:

    Nedvomno je Apokalipsa njegov najboljši film. S tem se strinjam. Ampak zakaj bi mu moral reči “zadnji” in zakaj bi bilo vse drugo žalitev, pa še vedno ne vem. Vsak režiser ima film, ki je njegov najboljši in najboljšega je pač težko preseči. Pa saj ni važno. Strinjava se, da je Apokalipsa eden najboljših filmov vseh časov in da ga ne bi mogel posneti nihče drug in v tem je ves point.

  8. Pris Pris pravi:

    Ne sekiraj se, filmoljub. V GartnerLandu ima Apocalypse Now Redux oceno štiri in pol, tako kot Booty Call in Outbreak. :D

    Prvi superman pa ima oceno pet. :lol:

  9. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Filmoljub, njegov najboljši ni, saj ga poseka Boter. Res pa je, da je eden najboljših filmov, kar jih je posnel. Ti pa moram iskreno priznati, da me skoraj bolj zadel Lovec na jelene. Je bolj močan, a seveda ne tako odpičen in prelomen.

    Pris, v Prislandu pa prav župan še vedno ne šteka, da se ocene za tako različne filme ne morejo na tak način primerjati med sabo.

  10. filmoljub pravi:

    No, v mojem paralelnem vesolju Boter ne poseka Apokalipse. Ji je pa med Coppolovimi mojstrovinami tesno za petami.

  11. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Filmoljub, uf, meni pa je Boter še vedno daleč spredaj. Apokalipsa useka, toda Boter je Boter. Je pa zanimivo, da imata oba Marlona Branda in Roberta Duvalla, mar ne.

  12. Damjan pravi:

    Kaj ni slovenski naslov Apokalipsa danes? Ti si pisal Apokalipsa zdaj.

  13. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Damjan, enkrat so ga prevedli tako, drugič pa tako. Mislim pa, da imaš ti bolj prav. Apokalipsa danes je tudi naslov na prenovljeni slovenski DVD izdaji.

  14. filmoljub pravi:

    Mislim, da je bilo potrebno veliko več drznosti, jajc in umetniške integritete (da o vseh problemih ne govorimo) zato, da je posnel Apokalipso (pazi, samo nekaj let po koncu prave vietnamske vojne, ko je bila tadeva politično izjemno sporna in občutljiva) kot pa za Botra – ki pa je nedvomno velika cineastična mojstrovina. Ampak pri meni Apokalipsa močno vodi. Mislim, da je pomensko, simbolično in sporočilno veliko bolj kompleksen film od Botra.

  15. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Filmoljub, to se pa strinjam v celoti. Prav zato pa sem zapisal, da je bil to njegov zadnji film. Simbolično, da se razumeva.

  16. IZTOK GARTNER RAZMIŠLJA NAGLAS » Recenzije: Madea’s Big Happy Family, Brando Unauthorized, The Housemaid pravi:

    [...] upodobiti na filmu, ki vendarle premore nekaj pogojno dobrih prizorov, recimo tisto halucinacijo Apokalipse, ki zadene sina [...]

  17. IZTOK GARTNER RAZMIŠLJA NAGLAS » Portret Stanleyja Kubricka (na željo komentatorja Andreja) pravi:

    [...] biti. Prvo polovico ja, drugo pa žal ne. Še posebej, če ga primerjamo s filmi Lovec na jelene, Apokalipsa zdaj in Platoon, nima osnovnih šans za zmago. Pa še malo tečen je bil Kubrick s temi svoji zahtevami, [...]

  18. IZTOK GARTNER RAZMIŠLJA NAGLAS » Kulti in klasike: The Bridge on the River Kwai pravi:

    [...] Las Vegas, ali še bolje, kot Francis Ford Coppola, ki je na lokaciji posnel svojo mojstrovino Apocalypse Now. Ali kot je rekel major Clipton (James Donald): “Norost! Norost!” Res je, Most na reki [...]

  19. » Recenzije: The Way, Let the Bullets Fly (Rang zidan fei) pravi:

    [...] bolje odigral njegovega filmskega očeta, če ne ravno njegov pravi oče Martin Sheen, ta legenda Apokalipse zdaj in Badlands, ki je za sina leta 1996 nastopil tudi v filmu The War at Home. In ata Sheen igra [...]

  20. IZTOK faking GARTNER » Recenzija: Universal Soldier: Day of Reckoning pravi:

    [...] žanrski presežki, kjer atmosfera povoha celo neo-noir in nas spomni na Blade Runnerja in celo na Apocalypse Now, kjer Marlona Branda zamenja Van Damme, zdaj zlobni Luc Deveraux, ki preganja glavnega junaka [...]

  21. IZTOK faking GARTNER » Recenzija: The Thin Red Line pravi:

    [...] bojev v gozdovih zgleda kot Vietnam, kar je spet kontekstna primerjava s Platoonom in seveda tudi z Apokalipso zdaj. Tukaj so tudi monologi vojakov, ki na gledalca delujejo povsem izven konteksta vojnega filma. [...]

  22. Niko pravi:

    nujno potrebujem recenzijo izjemnega, enega mojih najboljši filmov vseh časov: The Apostle (1997)
    skoraj cel film v rokah neprekosljivega Roberta Duvalla ;) . Film mi je preprosto tako izjemen da sem te moral spomniti na recenzijo saj se mi zdi,da smo na ta film preprosto pozabili ali pa ga je povozil čas v glavnem nobeden ga več ne omenja kot bi bil izbrisan iz zgodovine filma.Zato moramo o njemu govoriti,ker gre za klasiko.

  23. Niko pravi:

    seveda po mojem mnenju :)

  24. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    The Apostle vrhunski tudi meni. Eden najboljših tistega leta. Je pa v njem dober tudi Billy Bob Thornton, ki je takrat razturaval s filmom The Sling Blade.

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !